Stort intresse för förpackningsmässan Scanpack 2006 på Svenska Mässan

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 10:40 CEST

Förpackningen allt viktigare för lönsamhet och försäljning
Förpackningsindustrin är het och kommer att bli ännu hetare de närmaste åren. Vi kan förvänta oss en rad intressanta nyheter om produkter och förändringar på marknaden. Det menar Siv Edlund, mässansvarig för Scanpack 2006 på Svenska Mässan i Göteborg. Scanpack är Skandinaviens största förpackningsmässa som nästa år jubilerar med den 15:e mässan.

Siv Edlund har varit med på 12 och haft ansvaret för 9 Scanpack mässor. Hon har sett och upplevt det mesta när det gäller förpackningar. - Vi har redan nu, ett år innan, ett mycket stort intresse för Scanpack 2006 med en bokad utställningsyta på över 75% med utställare från runt 15 länder, säger Siv. Det är en riktigt bra siffra. Den visar att utställarna ser att det är här på Scanpack som de vill träffa sina kunder och andra besökare för att möta deras behov och förväntningar om t ex förnyelse av produktionsutrusning och förpackningsmaterial. Allt för att öka försäljningen och förbättra lönsamheten.

Det pågår idag en förändring i hela värdekedjan när det gäller förpackningsindustrin. Rollerna i kedjan förändras och skapar utrymme för nya affärsmöjligheter. Allt fler varumärkesägare vill ytterligare föra in förpackningsutvecklingen i sin egen produktutveckling. Ett konkret exempel är värmeljusen som tidigare såldes i små plastpåsar. Tack vare nya smalare ljus, förpackade i en låda av kartong, anpassad för Europapallen kan fler ljus säljas av färre personer till en lägre kostnad. Förändringarna och konsolidering inom exempelvis detaljhandeln i Skandinavien, Europa, och USA har vidare gett förpackning en allt viktigare roll som försäljare, vid sidan av att skydda och transportera varan. Dessutom driver utveckling av handelns egna märkesvaror på ytterligare och här har vi nog bara sett början. Förändringarna kommer inte att gå över en natt men inget kommer att bli sig likt.

- Utvecklingen framöver ser verkligen spännande ut och det är vår ambition att Scanpack 2006 fortsätter vara en mötesplats och skärningspunkt för dagens och morgondagens intressenter inom förpackningsindustrin. Utställare och besökare har här en unik möjlighet att utnyttja de pågående förändringarna till att skapa nya affärsmöjligheter, avslutar Siv Edlund.

Vill du veta mer?
Kontakta Siv Edlund, mässansvarig, tel 031-708 80 00, fax 031-16 03 30, mobil 070-80 80 20