Succé för ett växande Vitalis

Över 160 föreläsningar och årets viktigaste mässa enligt många utställare. Dessutom ökar både mässbesökare och antal konferensdelegater – igen. I dag avslutas Vitalis Skandinaviens ledande mötesplats för eHälsa.

- I år expanderar vi på alla områden. Utställarna är fler, mässytan större och att besökarna bara blir fler är naturligtvis jätteroligt, säger Maria Sterner, affärsansvarig.

Konferensprogrammet var i år mycket uppskattat, och föredragen i spåret om ”Förändringsledning – från strategi till praktik” drog fullt hus.

- Sittplatserna i salen tog slut, så stort var intresset. Föreläsningarna fokuserade på hur man lägger upp projekt och organiserar verksamheter utifrån de nya verktygen som finns. En del i spåret var hur man kan lära av sina misslyckanden, något jag tror är väldigt viktigt. Just detta gör konferensen så öppen och dynamisk, det handlar om att lära och dela med sig av sina erfarenheter, säger Karin Båtelsson, moderator på Vitalis och ordförande för Sjukhusläkarna.

Pär Börell, samordningsansvarig för välfärd och hälsa i Västmanland lyssnade till föreläsningarna om förändringsledning.

- Det var otroligt värdefullt och riktigt bra föreläsningar med konkreta lösningar. Nu har man gått från att prata om bara IT i sjukvården till verksamhetsutveckling och hur vi verkligen bygger broar mellan företagen och kunden, säger han.

Vitalis samlade i år 3225 medverkande, vilket är en ökning med sju procent om man jämför med förra året.

- Vi presenterade även ett antal nyheter i år, bland annat masterclass@vitalis, en grundläggande eHälsoutbildning som väckt ett fantastiskt intresse. Utbildningen var fullbokad redan i mars, så det här konceptet kommer vi jobba vidare med, säger Maria Sterner.

Så här tyckte utställarna:
“För oss är Vitalis ”the mässa” som vi satsar stort på under året. Alla har haft roligt tillsammans och på eHälsomyndigheten har vi år delat monter med Socialstyrelsen, Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Inera. Vi har haft väldigt många besök och har knutit nya kontakter. Mässan är en perfekt plattform att prata med såväl kommuner som landsting och leverantörer. E-hälsa måste fungera över de organisatoriska gränserna, och Vitalis ger goda förutsättningar för detta”

Eva Reimers, eHälsomyndigheten

”Vitalis är en strategiskt viktig plats att vara på av två anledningar. Dels är alla här och dels går de som är här på både uställningen och på föreläsningarna. Det banar för intressanta möten och intresserade besökare som kommer till vår monter. Det finns massor av hälsoseminarier att besöka för oss, men Vitalis är en av de största och viktigaste. Det har varit tre jättebra dagar.”

Anders Tunold-Hanssen, Tieto

De fick Vitalis-stipendiet

Årets Vitalis-stipendium delades mellan två stipendiater.

Dels fick Sofia Ernestam, Karolinska Institutet och patient Lena Klausson ta emot stipendiet för Patientens Egen Provhantering (PEP) – en ny invånartjänst som ger användaren möjlighet att själva bestämma över sina egna provtagningar.

Dels mottog Elina Opasiak, Hemsjukvården Malmö Stad söder och André Johansson samt Mikael Karlsson, Tonttu AB stipendiet för att digitaliserat och tillgängliggjort triagehandboken – en ny generations beslutsstöd för primärtriangering. Handboken ger personal kunskap och säkerhet att bedöma och hänvisa patienter till rätt plats i rätt tid.

Ur juryns motiveringar:

Patiententens Egen Provhantering (PEP):
“Tjänsten gör invånaren till en sann medaktör i vården, leder till ökad patientsäkerhet, ökad trygghetskänsla och frigör resurser inom vården.”

Digitalisering av triagehandboken:
”Tjänsten hjälper till att riva murar mellan olika vårdgivare, skapar ökad trygghet i bedömning och minskad stress för såväl patient som vårdprofession.”

För mer information, kontakta:
Maria Sterner, mässansvarig för Vitalis på Svenska Mässan i Göteborg, tfn 031-708 82 35.

För mer information, besök Vitalis hemsida.