Succé för unik barnvagnstestbana

Premiärer, 5-årskalas, Alcazar och barnvagnstest lockade tusentals till årets Baby & Barn-mässa i Göteborg

Godisregn, popstjärnor, pannkakstårta och en salig massa ballonger. Årets stora barnkalas på Baby & Barn är över för den här gången efter tre dagars intensivt firande.

Baby & Barn är en happening för hela familjen och öppnade i fredags på Svenska Mässan. Trots vårvärme och påsklov lockade evenemanget mängder av shoppingsugna föräldrar och leksugna barn. I hallen intill arrangerades Fotomässan, som publiken kunde passa på att besöka.

Årets stora nyhet, en användartestbana för barnvagnar, användes flitigt och var en uppskattad aktivitet hos både besökare och utställare. Tidningen Råd & Rön samt Konsumentverket fanns på plats för att svara på frågor och vägleda barnvagnsspekulanterna.

- Det var många som undrade om just deras vagn var med i testet eller om deras tilltänkta vagn var med, berättar Göran Tersmeden, marknadschef på Råd & Rön. En hel del besökare kom till Baby & Barn-mässan enbart på grund av testbanan, just för att kunna prova ut vilken vagn de ska ha. Det var full fart hela tiden!

Bland årets utställare på Baby & Barn erbjöds bland annat resor, kläder, smycken och babyprodukter som bärselar och barnvagnar. Många har redan nu bokat plats till nästa års evenemang, den 15-17 april 2011.

- Gensvaret i år har varit helt otroligt, berättar Christer Aldero på Nova Star. Stundtals hade vi fullt tryck i montern och över 500 både nya och gamla trogna kunder som känner till att vi finns på plats varje år. Vi fick mycket bra respons från besökarna och barnmässan är ett väldigt bra medel för att nå vår målgrupp. Det mesta vi hade med sålde vi och så länge vi får så här fantastisk feedback är vår närvaro på Baby & Barn garanterad.

Temat på årets mässa var tid. Bland gästerna i Vardagsrummet fanns exempelvis Tobias Hysén och Glenn Hysén som pratade om tidspussel och föräldraskap. Föräldracoacherna Anna Glas och Åsa Teiner med nyutkomna boken "Föräldrarnas tvärtemot" berättade om hur man kan få familjelivet att fungera bättre i nuet, och skådespelaren Klara Zimmergren från duon Mia & Klara och Åsa Carlsson från Friends talade om vikten av att få vara sig själv och hur man stöttar barn att bli schyssta kompisar.

Trollkarlen Martin Roswall, svensk mästare i barntrolleri, trollade inför häpna blickar både fram och bort föremål på Stora Scenen. Dessutom bjöds det på godisregn, barnteater och sång med Eddie och Rabih från Idol 2009, som släpper en ny CD i dagarna. Söndagen avslutades med stjärnglans i Vincent Shoe Stores monter, då Alcazar bjöd på signerade CD-skivor och sjöng flera av barnens favoritlåtar.

- När vi summerar mässan är vi väldigt nöjda, säger Anna Jarnö, mässansvarig. Det märks att evenemanget är efterlängtat och etablerat, våra besökare kommer väl förberedda och är motiverade att hitta både information och passa på att shoppa. Dessutom får hela familjen en mysig och kul dag tillsammans.

Och besökarna var nöjda. Så här berättade Jörgen Skrämjelöv som besökte Baby & Barn för första gången.
- Bäst med mässan är inspirationen man tar med sig efteråt. Det är jättekul att bara gå runt och strosa och insupa alla nyheter inom barnvagnar, kläder, inredning och barnleksaker. En klockren samlingspunkt!

Kortfakta Baby & Barn 2010
• Baby & Barn hade 8 856 unika besökare. Totalt ihop med Fotomässan blev det över 19 200 besökare. På Baby & Barn var det dessutom cirka 2 700 barn under fem år som besökte arrangemanget med sina föräldrar.
• 116 utställare
• 30-talet programpunkter på mässans två scener
• En aktivitet för hela familjen med huvudsakligt fokus på barn upp till 6 år.
• Nästa Baby & Barn arrangeras 15-17 april 2011 på Svenska Mässan i Göteborg.

Webbfilm och bilder från årets mässa hittas på www.babybarn.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Jarnö, mässansvarig
E-post: anna.jarno@svenskamassan.se

412 94 Göteborg. Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen.
Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56