Svensk Turism, i samarbete med Svenska Mässan, lanserar nytt forum på TUR Branschkongress ska lyfta hela besöksnäringen

Besöksnäringen är idag en svensk basnäring, med ett högre exportvärde än bil-, järn- och skogsindustrin. Fram till 2020 ska den fördubblas.
Avstampet sker med en ny branschkongress på TUR 2015.
- Det ska bli den självklara mötesplatsen för hela näringen, säger Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism AB.

Branschkongressen ska vara årligen återkommande och premiären sker på TUR 2015, uppdelat på två dagar: onsdagen och torsdagen 18-19 mars.

2020-strategin för svensk besöksnäring, där de offensiva målen formuleras, ligger till grund för satsningen.
- Strategin ska inte samla damm i någon bokhylla. Den ska vara ett levande dokument som vi för en ständig dialog kring, säger Magnus Nilsson.
- Vi skapar nu ett forum där vi kan föra den dialogen med alla parter. Dels för att informera, dels för att få draghjälp av näringen för att ta nya steg framåt. Både input och output, alltså.

Han understryker enigheten: initiativet har en avsändare, Svensk Turism.
- Vårt främsta mål är att samla näringen. Vi vill inspirera, skapa action, blanda strategi och praktik och få en samsyn kring svensk besöksnärings utveckling.

En konsekvens av den nya satsningen är att Ledarforum som tidigare hållits i februari, i Kolmården och Tylösand, nu flyttas till Göteborg och TUR.
- Ledarforum utgör branschkongressens första dag, onsdagen, med 200 inbjudna deltagare på högsta chefsnivå, förklarar Magnus Nilsson.
Torsdagen är öppen för alla inom näringen. Båda dagarna ska ha en talarlista av högsta kvalitet. Ett av namnen på önskelistan är Mikael Damberg, ny närings- och innovationsminister.
- Självklart hoppas vi få hit honom, säger Magnus Nilsson, som räknar med att få programmet klart senare i höst.
- Att föra samman politik och näring, att öka förståelsen för näringen och dess potential, är en av våra viktigaste uppgifter. Vi ska visa att vi är Sveriges nya basnäring.

Siffrorna talar för sig själva: 2013 omsatte svensk besöksnäring 284 miljarder kr och hade 173 000 helårsanställda. Exportvärdet, 106 miljarder, överträffar de samlade exportinkomsterna från bil-, järn- och stålindustrin.

Potentialen, som beskrivs i 2020-strategin, är ännu större: under en tioårsperiod ska näringens omsättning fördubblas. Från 252 miljarder kr 2010 till över 500 miljarder 2020.

Vägen dit går via utveckling av destinationer, med fokus på hållbar tillväxt.
- Vår vision är att Sverige ska bli det naturliga valet för den resenär som betat av ”måsten” som Europas viktigaste huvudstäder, fastslår Magnus Nilsson.
- Besöksnäringen har en nyckelroll för att skapa nya jobb och får framöver en allt ökande betydelse för utvecklingen av det svenska samhället.

För Svenska Mässan och TUR är samarbetet med Svensk Turism kring en ny branschkongress helt i linje med ambitionerna:
- Vi gör ett stort omtag till 2015. Samarbetet är ett led i arbetet med att anpassa TUR till olika målgrupper i syfte att skapa en ännu effektivare och mer nischad mötesplats. Det här är ett viktigt steg i den riktningen, säger Farhad Kakavand, affärsansvarig för TUR.

TUR
är Skandinaviens ledande mötesplats för rese-, turist- och mötesindustrin. Nästa genomförande äger rum 19-22 mars 2015 på Svenska Mässan i Göteborg.

Svensk Turism AB
samlar den svenska besöksnäringen och ägs av 170 företag och organisationer, som representerar tiotusentals företag. I styrelsen sitter representanter från Visita, JHT, SCR, SLAO, Svensk Handel, STF, Passagerarrederiernas Förening, TransportGruppen och Stockholmsmässan.

Vill du veta mer?

Ring Magnus Nilsson, styrelseordförande Svensk Turism, tfn 070-655 99 59.
Farhad Kakavand är affärsansvarig för TUR på Svenska Mässan i Göteborg, tfn 031-708 81 44.

Mer information: www.tur.se

Svenska Mässan Svenska Mässan Mässor och Möten AB är en av Nordens största och ledande arrangörer av mässor, events och konferenser med fokus på att skapa nya och bättre affärer genom personliga och gränsöverskridande möten. Mässportföljen består av ett 30-tal egna varumärken jämte uppdragsmässor, som riktar sig till ett brett spektrum av branscher. Portföljen är i ständig utveckling för att möta våra kunders olika behov. Med ledande kompetens, gedigen erfarenhet och stor kapacitet skapar vi arenor för goda affärsmöjligheter på vår unika anläggning i stadens hjärta. Vår ambition är att vara våra kunders mest affärsskapande partner.

Svenska Mässan Mässor och Möten AB är ett helägt dotterbolag till Svenska Mässan Stiftelse med ca 70 anställda och en omsättning på runt 230 Mkr. Vd är Ulrika Liss-Daniels.
Andra bolag i Svenska Mässan-koncernen är Gothia Towers AB och Bok & Bibliotek i Norden AB.

Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se - www.svenskamassan.se