Rudolf Antoni

​Svenska folket flyttar hellre till Köpenhamn och Oslo än till Stockholm

Köpenhamn toppar listan över nordisk huvudstäder dit svenska folket skulle välja att flytta om de fick möjlighet. Var fjärde svensk skulle välja den danska huvudstaden. Först på tredje plats hamnar Stockholm. Det visar en färsk rapport som Fastighetsägarna har tagit fram i samarbete med Novus och som presenteras under fastighetsbranschens nya mässa Nordic PropertyExpo i Göteborg nästa vecka.

– Vi ser hur den svenska fastighetsmarknaden har blivit nordisk. Något som får konsekvenser för såväl investeringar som politiska beslut. När marknaden viker i Sverige eller skatteregler hotar att ändras ser vi hur det svenska kapitalet flyter över landsgränserna och istället investeras i exempelvis Köpenhamn, Oslo och Helsingfors,säger Rudolf Antoni, vice VD för Fastighetsägarna i Göteborg, som tillsammans med Svenska Mässan arrangerar Nordic PropertyExpo.

Novus har undersökt svenska folkets inställning till Nordens huvudstäder. Om möjligheten fanns skulle en av fyra flytta till Köpenhamn. På andra plats kommer Oslo (21 procent), följt av Stockholm (20 procent), Reykjavik (15 procent) och Helsingfors. Bara 12 procent kan tänka sig att bo i den finska huvudstaden.

– Att fler kan tänka sig att flytta till Köpenhamn och Oslo än till Stockholm var en överraskning. Svenskar som inte är bosatta i Stockholm beskriver staden som vacker, men också som dyr och snobbig. Köpenhamn beskrivs däremot enbart med positiva värdeord såsom trevlig, avslappnad och gemytlig. En majoritet av de tillfrågade beskriver Oslo som dyr, men också som trevlig och vacker, säger David Björnberg, utredare på Fastighetsägarna.

Hos Fastighetsägarna har man sett ett tydligt ökat intresse för att investera på den nordiska fastighetsmarknaden under flera år. När övriga Europa tappar, så växer den så det knakar och fokus ligger på storstäderna. Bara i Stockholm har man planerade investeringsvolymer på närmare 1000 miljarder till år 2025 och i Göteborg lika mycket till 2035. I Öresundsregionen har man just nu aktuella bygginvesteringar på 300 miljarder.

– Trycket på den nordiska marknaden är enormt och det finns ett stort sug efter att investera här. Därför har vi tagit initiativet till Nordic Property Expo, för att samla nordiska och internationella aktörer på en arena där målet är att flytta branschen framåt, säger Rudolf Antoni.

Hela rapporten kommer att presenteras under Nordic PropertyExpo, som arrangeras för första gången den 11–12 september på Svenka Mässan i Göteborg.

Om Nordic PropertyExpo
Nordic PropertyExpo är Nordens största mötesplats för fastighetsbolag, och innehåller mässa med seminarier, konferens och investeringsforum. Arrangörerna räknar med 125 utställare och besökare från Nordens ledande leverantörer, kommuner och företag.Drygt 100 nationella och internationella talare kommer att att presentera den nordiska fastighetsmarknaden och dess trender i en stor konferensdel, med fokus på bland annat hållbar stadsutveckling, intelligenta och digitaliserade fastigheter, gröna fastigheter investerings- och placeringstrender. Det välfyllda scenprogram tar särskilt tag i branschens största utmaningar som bostadsbrist, energiförbrukning och investeringsutveckling. https://propertyexpo.se/

Om undersökningen
Totalt har Novus genomfört 1087 intervjuer med boende i Sverige i åldrarna 18-79 år, under juni månad 2018.

Vill du veta mer, kontakta
David Björnberg, Utredare, Fastighetsägarna GFR
031 - 755 33 03, david.bjornberg@fastighetsagarna.se

Anki Fagerström, affärsansvarig Svenska Mässan, Nordic Property Expo