Västra Götalandsregionen kraftsamlar för att elever ska fullfölja sina studier

Västra Götalandsregionen kraftsamlar för att elever ska fullfölja sina studier

NORDIC HEALTH CONVENTION 17 MAJ PÅ SVENSKA MÄSSAN

Elisabeth Rahmberg, folkhälsochef i Västra Götalandsregionen VGR, talar på Nordic Health Convention den 17 maj. Elisabeth fokuserar i sin roll på folkhälsofrågan främst ur ett befolkningsperspektiv

- Det hänger ihop med social hållbarhet, vi jobbar med den ojämlika hälsan och hur den påverkar samhället. Att förebygga ohälsa i ett tidigt stadie är en mycket viktig fråga, menar Elisabeth Rahmberg.

Ett av de viktigaste paraplyprojekten för regionen är att öka antalet elever med fullföljda studier.

– Det finns ett systematiskt samband med fullföljda studier, en god hälsa och livssituation genom livet. Om vi kan hjälpas åt att skapa bättre förutsättningar för dagens skola och öka antalet elever som fullföljer sina studier, så når vi en bra bit på vägen, säger Elisabeth.

VGR har som uppdrag att vara med och stödja kommunerna att klara sitt skoluppdrag och minska klyftorna. Idag är inte svenska skolor likvärdiga – det är stora skillnader och klyftorna ökar menar Elisabeth.

– På vissa skolor i vissa kommuner kan samtliga elever gå ut med 100 % behörighet för att studera vidare medan det i andra kommuner är endast 30-40 % av eleverna som fullföljer sina studier.

Vad är de viktigaste målen för regionens arbete med folkhälsan?

– Inom ramen för fullföljda studier så är fysisk aktivitet en väldigt viktig del. Skolan är en viktig arena för arbetet med jämlik hälsa och välbefinnande, då den når alla oavsett bakgrund.

Vilka faktorer tror du gör att klyftorna ökar?

– Den stora boendesegregationen och många nyanlända, men också den strukturella arbetslösheten. Det finns många lediga jobb men det krävs mer och mer av människor för att komma in på arbetsmarknaden. Det är enklare för de som är högutbildade, men betydligt svårare för vissa grupper såsom de i de lägre samhällsklasserna, menar Elisabeth.

Vad tror du är de avgörande faktorerna för att få till de förändringar ni önskar?

– Samverkan är en förutsättning som vi måste bli bättre på. Jag tror också på kraftsamlingen i sig och att titta på olika samhällsgrupper i samband med den psykiska ohälsan. Vi har till exempel fått många nyanlända människor till Sverige de senaste åren, en grupp som behöver mycket stöd och hjälp. Vi måste sätta ett tydligt fokus på den samhällsgruppen och se långsiktigt på hur vi vill att Sverige skall se ut om fem år.

Elisabeth berättar vidare att man inom regionen och i samverkan med sjukvården och socialtjänsten tittar på barn och ungdomars uppväxtvillkor.

– Den sociala och kognitiva utvecklingen är beroende av din uppväxt och livssituation i din familj. Här kan vi försöka påverka tidigt genom en nära kommunikation med till exempel barn och mördravårdcentraler som möter blivande föräldrar och familjer kontinuerligt.

Elisabeth tror på små steg i taget och menar att det är viktigt att VGR som region även kan påverka och uppmuntra till fysisk aktivitet genom att delta i samhälls- och stadsbyggnadsplaneringen på olika sätt.

– Vi vill påverka till att man bygger in sådant som uppmuntrar fysisk aktivitet i staden. Till exempel som Styr och Ställ-cyklarna. Vi tittar även på hur vi kan skapa trygga skolvägar för våra barn för att komma åt vardagsmotionen, avslutar Elisabeth.

Se programmet för Nordic Helath Convention >

Nyheten om Gabriel Wikströms sjukskrivning nådde oss under den gångna helgen och därav medverkar Gabriel Wikström inte som invigningstalare på årets Nordic Health Convention den 17 maj vilket är väldigt beklagligt. Vi beundrar Gabriels öppenhet kring hans situation och reflekterar samtidigt över hur aktuell frågan om psykisk ohälsa är och debatten om ökad jämlik hälsa är. Vi hoppas att Gabriel snart är på benen igen. Vi har fått det stora nöjet att välkomna Håkan Linnarsson, regionråd som invigningstalare. Håkan deltar också i panelsamtalet under förmiddagen.

Pressackreditering görs till press@svenskamassan.se

Nordic Health Convention tar avstamp i forskningen – genom samtal om den nödvändiga jämlika hälsan med exempel på initiativ och resultat. Årets tema är fysisk aktivitet. Den 17 maj börjar vi samtalet som sedan fortsätter på Kvalitetsmässan, Träffpunkt Idrott och Vitalis.

> LÄS MER OM NORDIC HEALTH CONVENTION

För frågor kontakta:

Magdalena Rönström, affärschef, tfn 031-708 82 04.

Epost: magdalena.ronstrom@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56