Zalandos lager i Brunna vann Årets Logistiketablering 2018

Zalandos lager i Brunna vann Årets Logistiketablering 2018

E-handelsbolaget Zalandos lager i Brunna kammade hem utmärkelsen “Årets Logistiketablering” som tidningen Intelligent Logistik delade ut på mässan Logistik & Transport i Göteborg idag.

Idag utsågs den tyska e-handelsjättens 30 000 kvm stora satellitlager i Brunna, Stockholm, till årets logistiketablering. I juryns motivering stod det bland annat att lagrets estetik och logistiklösning går i bräschen för hur e-handelslager kommer att utformas i framtiden.

- Zalando är en intressant, snabbväxande spelare inom sitt segment. Bolagets etablering i Brunna är viktig för att förbättra ledtiderna i Norden och logistikläget är utmärkt. Dessutom är lösningen med lager i tre våningar ett helt nytt grepp i Sverige. Det ska bli intressant att följa deras utveckling på den nordiska marknaden, säger Hilda Hultén, chefredaktör Intelligent Logistik.

På plats under mässan fanns juryn och representanter från samtliga finalistprojekt. Priset, som stod mellan fem finalister, togs emot från representanter för vinnarprojektet, David Hejgaard från Zalando och Eva Sterner från NREP Logicenters.

- Det känns helt fantastiskt. Priset är ett kvitto på att de förbättringar som vi gör för våra nordiska kunder är rätt, men också ett bevis för teamet som arbetat effektivt med etableringen. Två viktiga framgångsfaktorer har varit att vi använt den senaste tekniken och självklart det geografiska läget. Vi minskar ledtiderna och möjliggör samma-dag-leveranser i storstäder som Stockholm, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando.

Jan Nilsson, affärsansvarig för mässan Logistik & Transport, är inte förvånad över att den digitala transformationen är något som utmärker vinnaren.

- Ett av mässans huvudteman i år är just den växande, digitala handeln. Att vi ser Zalando som vinnare är ett tecken på att logistikbranschen behöver innovativa, nytänkande och överraskande lösningar för att kunna tackla omställningen till den ökande e-handeln, säger Jan Nilsson.

Läs mer om Årets Logistiketablering och finalisterna här >>

Fler höjdpunkter i morgon
Logistik & Transport fortsätter till och med imorgon, onsdag 7 november, och besökarna har flera höjdpunkter att se fram emot. Förutom möjligheten att ta del av det senaste från över 150 utställare bjuder scenprogrammet på flera toppnamn. Talar gör bland andra Fabian Bengtsson, som tagit klassisk retailing till e-handel genom NetOnNet. På mässgolvet fortsätter branschaktuella Truck-SM, där Sveriges vassaste truckförare gör upp på en uppbyggd bana.

Imorgon är även mässans populära startup-session tillbaka. Här möts några av logistikbranschens mest intressanta startups, som t ex Superhuman, Addimotion, Airmee och E-drop, för att berätta om sina affärsidéer för investeringsexperter.

Se hela programmet och läs mer om vad som händer på mässan imorgon >>

För mer information kontakta:
Jan Nilsson, affärsansvarig Logistik & Transport
Tfn 031-708 86 64, e-post jan.nilsson@svenskamassan.se

Om Logistik & Transport
Logistik & Transport är Nordens ledande mässa och konferens inom logistikbranschen. Mässan vänder sig till beslutsfattare på varuägande bolag, importörer och exportörer av varor. Men även till företag som producerar och utvecklar transporter och logistiktjänster. Ambitionen är att ligga i framkant och vara en mötesplats för forskare, experter, näringslivets beslutsfattare samt inflytelserika politiker.