Ankarstiftelsen ny medlem i Svenska missionsrådet

På Svenska missionsrådets årsmöte välkomnades Ankarstiftelsen som ny medlem.

Ett ekumeniskt möte med ett hundratal deltagare har precis avslutats på Gullbrannagården utanför Halmstad, Svenska Alliansmissionens konferensanläggning. Det är Svenska missionsrådet (SMR) och Sveriges kristna råd (SKR) som har haft en gemensam årskonferens där representanter från medlemsorganisationer och medlemskyrkor har deltagit. Konferensen har innehållit samtal om samarbetet mellan SMR, SKR och medlemsorganisationerna, andakter från olika kyrkotraditioner och seminarier om de globala målen, Mellanöstern och flyktingsituationen.

-Vi lever i en tid med stora utmaningar där nationella och internationella frågor inte längre går att skilja åt. De här två dagarna har gjort det tydligt att den svenska kristenheten har ett extremt viktigt uppdrag som handlar om social mobilisering men också om påverkansarbete på alla plan, säger Mattias Ingeson, SMR:s ordförande.

På konferensens andra dag höll SMR och SKR sina respektive årsmöten och på SMR:s årsmöte valdes Ankarstiftelsen in som medlem.

- Vi i Ankarstiftelsen vill vara med i arbetet och få del av SMR och dess medlemsorganisationers erfarenheter och kunskap, Men vill vi också vara med och bidra, så att det blir ett utbyte av kunskap och erfarenheter, säger Per-Olof Allerth, projektledare på Ankarstiftelsen.

Ideellt engagemang

Ankarstiftelsen är en organisation som arbetar i Colombia och Brasilien med sociala insatser och vars arbete har vuxit fram ur ett ideellt engagemang.

- Betydelsen och värdet av det ideella engagemanget är något som Ankarstiftelsen kan bidra med till SMR och för Ankarstiftelsen kan SMR bli en plats för att utveckla sin syn på utvecklingssamarbete och sitt arbetssätt, säger Anders Malmstigen, SMR:s generalsekreterare.

På årsmötet bekräftades den strategiska verksamhetsinriktning för 2017-2021 som medlemmarna antog på ett rådsmöte i februari.

164 miljoner

Under 2015 har SMR genomfört en utvärdering om religion och jämställdhet, testat nya verktyg för att arbeta med rättighetsperspektivet och vidareförmedlat cirka 164 miljoner kronor, inklusive administrationsbidrag, till medlemmarnas och deras samarbetsorganisationers utvecklingssamarbete. Stödet gick till 20 medlemsorganisationer och omfattade utvecklingsprojekt och humanitära insatser i Afrika, Asien, Mellanöstern, Latinamerika och Östeuropa samt kommunikationsarbete i Sverige.