Positiva besked från Sida

- Beskedet från Sida är glädjande, säger Svenska missionsrådets generalsekreterare Anders Malmstigen. För första gången kan Svenska missionsrådet under ett år, förmedla bidrag på mer än 200 miljoner kronor. SMR och medlemsorganisationerna har höga ambitioner och nu kan många viktiga och värdefulla insatser genomföras runt om i världen.

SMR har för första gången skrivit ett femårigt avtal för utvecklingssamarbetet i samarbete med Sida-CIVSAM. - Avtalet ger förutsättningar för långsiktighet och stabilitet, säger Anders Malmstigen. Vi är också positiva till den ökning av anslaget som vi får under perioden.

Anslaget till det humanitära arbetet har ökat och det är glädjande. - De humanitära behoven är stora och nu har våra medlemsorganisationer möjlighet att genomföra viktiga insatser.

- Även anslaget för informationsinsatser i Sverige har ökat, från 4 till 6 miljoner, vilket bland annat innebär att vi kommer att kunna stärka vår och våra medlemsorganisationers roll som påverkansaktör.

Under januari fattar Sida de formella besluten och avtal skrivs.

Välkommen att kontakta Anders Malmstigen för en intervju:

Anders Malmstigen, 08-453 68 96, anders.malmstigen@missioncouncil.se

• mänskliga rättigheter

Svenska missionsrådet är en mötesplats för kyrkor och kristna organisationer. Tillsammans arbetar vi för att ge möjligheter för människor och samhällen att förändras.

www.missioncouncil.se, www.facebook.com/svenskamissionsradet, www.twitter.com/SMRtwitt