Årets Mötestrender 2014 – Svenska Möten listar fem trender

Så blir mötestrenderna 2014

– Svenska Möten listar fem trender

Jag-trenden ökar, konferensgästerna blir mer medvetna och krävande. Krav efter specialmat blir allt större. Efterfrågan på rörelse i samband konferenser ökar. De kortare och i viss utsträckning även de längre mötena ökar likaså. Dessutom ökar möjligheterna för konferensbokningarna online. Så ser årets mötestrender ut när Svenska Möten, Sveriges största mötesexpert, presenterar sin årligt återkommande framtidsspaning. För mötesanläggningarna gäller det att vara flexibel, beredd på allt möjligt – en slags lösningsinriktad kaospilot.

”Jag-trenden med ökad individualism och en mer medveten konferensgäst är en av de starkaste trenderna inför 2014”, berättar Johan Fägergblad, vd på Svenska Möten.

”Man vet hur man vill ha det och ställer högre krav på allt från specialdieter med LCHF, 5:2 eller GI till önskemål om plats och krav på teknisk utrustning. Sedan vill fler ha rörelse och aktivitet kombinerade med kostnadseffektiva möten. Walk-and-talk-möten, gemensam träning inför Vasaloppet, yoga-paus och mountainbikecykling är på uppgång. Mer energi på möten skapar piggare och kreativa mötesdeltagare”.

Svenska Mötens årligt återkommande trendspaning, baserad på unik statistik från mötesanläggningarna, visar på fem tydliga mötestrender 2014.

* Ökad individualism och jag-trend: konferensgästen är mer kvalitetsmedveten och ställer allt större krav på mötesplats, flexibilitet, service och teknik.

* Större krav efter specialmat: förutom fler vegetarianer och allergiker ökar också efterfrågan på specialkost inspirerad av olika dieter som 5:2, GI-metoden och LCHF. I ett större sällskap kan det finnas önskemål om tio olika typer av mat, något som i sin tur ställer höga krav på anläggningarnas planering och logistik. Minska ner betydelsen av specialmaten

* Mer rörelse och aktivitet: en trend som ökar stadigt är önskemål om fysiska aktiviteter i samband med konferens. Man tränar på gym, cyklar mountainbike och tar yoga-paus. Många arbetsplatser har gemensam aktivitet med jobbet, som att åka Vasaloppet tillsammans eller springa vårruset eller liknande och då passar man på att träna inför den.

* Kortare OCH längre möten: trenden med dagskonferenser fortsätter att hålla i sig framförallt i storstäderna, där dagarna också krymper till halvdagar och tvåtimmars-mikrokonferenser. Samtidigt ser man även ett uppsving gällande bokning av möten med övernattning igen. Genomgående trend är att möten ska ha tydlig målsättning och vara noga förberedda.

* Mötesbokning med kort varsel och nu möjligt online: allt fler möten bokas med mycket kort varsel och man föredrar att göra detta online. Smidig och användarvänlig teknik liksom möjlighet till extern expertis för kreativa lösningar är något som efterfrågas.

”Personliga möten, bokade av medvetna mötesdeltagare och med kort varsel, ställer i sin tur stora krav på mötesanläggningarna. Nu gäller det att vara en flexibel problemlösare, lite av en kaospilot, ständigt beredd på att tänka kreativt och på att allt är möjligt. Då möten ska vara både tidsoptimerade och kostnadseffektiva, blir det nu extra viktigt med extern expertis vid mötesbokningen”, avslutar Johan Fägerblad.

För mer information, intervjuer och högupplösta bilder kontakta:

Johan Fägerblad, vd Svenska Möten, 08-594 111 72, johan.fagerblad@svenskamoten.se
Lena Andersson, marknadschef Svenska Möten, 08-590 726 72, lena.andersson@svenskamoten.se

Bifogad illustration: får endast användas av press/media vid redaktionell publicering av pressmaterial "Svenska Möten- Mötestrender 2014". Ange då: Illustration: Svenska Möten/Kristin Lidström.Vid upprepad publicering eller vid publicering i samband med annat redaktionellt material måste illustratör Kristin Lidström kontaktas för vidare information.

Sveriges ledande mötespartner
Svenska Möten är ett bokningsbolag och medlemsorganisation för mer än 130 noga utvalda konferensanläggningar.
Vi brinner för mötet och för att våra kunders syften, mål och visioner ska uppfyllas. Det gör vi med hjälp av 30 års branscherfarenhet, framåtanda, ständig kunskapstörst och fantastiska mötesanläggningar. Samtliga anläggningar har passerat Svenska Mötens tuffa, unika klassificeringssystem och är Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. H

Här återfinns kvalitativa storstads- och mötesanläggningar, herrgårdar och slott med kreativa mötesmiljöer.

Vi förmedlar snabb och smidig konferensbokning och hjälper till med arrangemang, tips och råd för ett bättre möte!

Följ oss gärna på Facebook.com/svenskamoten. Läs mer och inspireras på svenskamoten.se