Rätt kaffe till rätt möte

Vad dricker man under ett telefonmöte? Ja, kaffe såklart. Men vilket slags kaffe? Och vilken sorts kaffe passar egentligen bäst på ett walk and talk-möte? I konferensmagasinet Svenska Möten parar vi ihop rätt kaffe med rätt möte.

Det snabba mötet: Espresso

En kort avstämning på stående fot – ta en espresso. Den är intensiv och smakrik, men det är en myt att espresson är koffeinrik och ger den snabbaste kicken. Tvärtom. Det är den korta tillredningstiden och att bönorna pressas så hastigt som har gett drycken sitt namn. Kaffeshoten är bara 30 milliliter stor och passar perfekt att serveras på italienskt vis, alltså stående och när du är på väg.

Telefonmötet: Cappuccino

Cappuccino är en tredjedel av allt: kaffe, varm mjölk och skummad mjölk. Den är en av de mest populära kaffedryckerna och den passar bäst för den något längre sittningen. Inte minst eftersom den ofta serveras i en större kopp. Med tanke på risken för mjölkmustasch är det nog bäst att du dricker den här under telefonkonferensen.

Walk and talk: Kaffe latte

Ibland hånfullt kallad vuxenvälling men kaffe latten har varit något av ett lokomotiv under det senaste decenniets fika- och kaffeboom. Mjölken ska vara mellan 60 och 65 grader för att ge rätt smak. Det heter lattefarsor och lattemorsor av en anledning och det är just som en promenaddryck som den kanske lämpar sig bäst. Kaffe latten passar utmärkt för walk and talk-mötet, kanske mittemellan två viktigare sittningar.

Kontraktsskrivningen: Macchiato

”Det befläckade kaffet” görs genom att en espresso hälls genom ett täcke med skummad mjölk. Vätskorna skiktar sig, det är snyggt och chict. Latte macchiaton är till för det trendiga mötet där du vill showa och visa att du har koll. Kanske när motparten är en besserwisser. Eller som pricken över i:et när kontraktet ska signeras.

Heldagskonferensen: Bryggkaffe

Det här är kaffet med mest koffein och det passar i alla lägen, som första koppen på morgonen, koppen efter lunchen eller som avrundning på en lång arbetsdag. Och dessutom med påtår däremellan. Bryggkaffet är lätt att fixa till många personer. Med rätt förvaring håller bryggkaffet länge och med bibehållen god smak. Bryggkaffet är stjärnan på heldagskonferensen.

För mer information, kontakta:

Pernilla Hammar, t f Vd, Försäljnings- och Marknadschef

070-319 92 39 | pernilla.hammar@svenskamoten.se