Storstadsområdena allt viktigare inom mötesindustrin

- Dagkonferenser på närmare avstånd är en tydlig trend

Svenska Möten fortsätter att stärka sin medlemsportfölj i trånga sektorer som Skåne, Göteborg och Stockholms innerstad.
– Vi ser att antalet förfrågningar ökar i dessa områden. Vår strategi är förstås att möta kundernas krav, säger Johan Fägerblad, vd på Svenska Möten.

Svenska Mötens 128 utvalda anläggningar står för 25 procent av den totala mötesindustrin i Sverige. I medlemsportföljen återfinns en mix av kvalitetssäkrade mötesanläggningar, belägna både vackert naturnära och i innerstäderna.

Just storstadsregionerna och Stockholms innerstad i synnerhet är nyckeln till Svenska Mötens strategi för att möta kundernas krav.

– Efterfrågan är fortfarande väldigt stor på konferenser med övernattning på mötesanläggningar. Vi ska självklart fortsätta att erbjuda våra kunder en mix av möjligheter, säger Johan Fägerblad.

– Men vi ser också att dagkonferenser på kortare avstånd blir vanligare och vanligare. Det är en tydlig trend, som inte bara har med konjunkturen att göra.

Nyligen anslöt ytterligare två mötesanläggningar i Stockholms innerstad till skaran av Svenska Mötens utvalda anläggningar, Lundqvist & Lindqvist Klara Strand och Tändstickspalatset.

– De har väldigt gott renommé bland mötesbokare, säger Johan Fägerblad. Det innebär att de stärker vårt varumärke och vi kan i vår tur stärka deras. Dessutom kan vi utbyta kunskap och bli starkare tillsammans.

Efterfrågetrycket från Svenska Mötens kunder är mycket högt i Stockholms innerstad. Det händer därför att de utvalda anläggningarna i för hög utsträckning tvingas tacka nej till de förfrågningar som kommer in. Med ett ännu större utbud av kvalitetssäkrade mötesanläggningar kan Svenska Möten ge kunderna en ännu bättre service.

– Såväl kunderna som anläggningarna gynnas av att vårt nätverk växer i Stockholms innerstad.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Johan Fägerblad, vd Svenska Möten, 070-685 30 43, johan.fagerblad@svenskamoten.se

Svenska Möten består av över 100 utvalda mötesplatser över hela Sverige. Alla medlemsanläggningar är klassificerade och utvalda för att de kan erbjuda de bästa förutsättningarna för möten och konferenser. I dagsläget representerar Svenska Mötens medlemmar cirka 25 procent av den totala mötesindustrin och omsätter drygt två miljarder fördelat på cirka en miljon gästnätter. Som ledande mötespartner tar Svenska Möten ett tydligt ansvar för att driva branschens utveckling, bland annat genom strategin om möteshantering för större organisationer och i projekt som Svenska Mötesmodeller. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem. Samtliga dagkonferensanläggningar är medlemmar i Svanens nätverk, samtliga logianläggningar är Svanenmärkta. Läs mer på www.svenskamoten.se