Svenska Möten listar Årets mötestrender

Pressinformation 2015-02-18

Svenska Möten listar Årets mötestrender

Övernattningar är tillbaka. Vi har möten på måndagar istället för torsdagar, och tekniken tar ett sjumilakliv. Det är några av 2015 års mötestrender.

Kunderna har hittat tillbaka till mötesanläggningarna. Förra årets uppsving, där konferenser med övernattning ökade var ingen tillfällighet. Nu pekar allt på fortsatt tillväxt.

"Mötesindustrin är en väldigt säker konjunkturbarometer. Både vi på Svenska Möten och flera andra bedömare, bland annat branschorganisationen Visita, tror på tillväxt även i år”, säger Johan Fägerblad, vd på Svenska Möten.

Att övernattningarna ökat innebär inte bara klirr i kassan för anläggningarna. Det betyder också att besökarna gillar vad de får.

– Det är ett bevis på att våra anläggningar gör ett fantastiskt bra jobb. De har lyckats ringa in precis det kunderna vill ha, säger Johan Fägerblad, vd på Svenska Möten.

Här är Årets mötestrender enligt Svenska Möten:

1. Fler möten på måndagar – färre på torsdagar

För de allra flesta är torsdagar den mest mötesintensiva dagen i veckan. Men nu börjar fler se fördelarna med att bryta mönstret och bokar sina möten tidigare i veckan – på måndagar.

"Det finns mycket att vinna på detta. Tidigt på veckan är anläggningarna inte lika hårt belastade och man har som kund mer att välja på". Pernilla Hammar, försäljnings- och marknadschef på Svenska Möten

2. Övernattningarna ökar

Fler mötesbokare ser fördelarna med att ses även utanför mötesrummet, i ett mer ledigt sammanhang. Detta innebär ett uppsving för möten med övernattning.

"Forskning visar att det är klokt att låta idéer och tankar vila inför beslut. Sömnen gör dig smartare, mer kreativ och mer effektiv. Det här sammanhanget börjar folk att ta på allvar. Det ser vi bland annat genom att bokningarna med övernattningar ökar försiktigt". Johan Fägerblad, vd på Svenska Möten

3. Mötesbokarna blir supermedvetna

Mötesbokarna vet vad de vill ha och förväntar sig hög standard. Det handlar bland annat om upplevelser, mat och service. Men också om annorlunda och kreativ inredning. Medvetenheten syns också i utbudet av aktiviteter och kost. Att man befinner sig på en mötesanläggning innebär inte att man ändrar på sina principer. Gruppträningar är årets snabbast växande trend.

4. Tekniken tar ett språng och mötesdeltagarna hänger på

Interaktiva projektorer, videomöten direkt via webben, skrivtavlor med inbyggd skärm och kamera – och såklart en internetuppkoppling som håller för riktigt tuffa tag. Den tekniska utvecklingen gör ett ryck som även innebär ett uppsving för distansmöten. I takt med detta blir också mötesdeltagarna mer digitala i sitt beteende. Användandet av innehållsrelaterade hashtaggar både före, under och efter möten ökar markant.

"Att använda hashtaggar är en bra metod för att öppna upp diskussionerna kring ett event. Det handlar också om att människor som inte är på plats ska kunna hänga med. Twitter är ett utmärkt verktyg för att interagera med en publik. Att ställa sig upp inför 300 personer med en mikrofon i handen är inte alla bekväma med. Men att ställa en fråga via en hashtag är mycket enklare". Paul Tilstone, senior vice president på Global Business Travel Association

5. Fler upphandlar sina möten

Fler företag och organisationer väljer att låta en mötespartner ta hand om möteshanteringen, både före, under och efter mötet. Det det finns många skäl till detta. Bland annat handlar det om att få professionell vägledning och kontroll på kostnaderna. Med en och samma mötespartner genom hela mötesprocessen, en så kallad ”one-stop-shop”, blir hanteringen enkel och effektiv.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Fägerblad, vd, Svenska Möten
johan.fagerblad@svenskamoten.se