Svenska Möten optimistiska inför 2010

Svenska Möten som 2009 uppvisade sitt näst bästa år genom tiderna, minskade i januari 2010 sin affärsvolym med 10 procent jämfört med januari 2009. Orderingången fortsätter att vara stark trots en minskning jämfört med januari förra året. Orderstocken avser definitiva bokningar från februari och resten av året.

– Trots minskningen finns en bra takt i bokningarna. Ett stadigt inflöde av nya affärer, framförallt från våra avtalskunder som utgör en stabil och växande bas, är mycket glädjande. Regionalt ser vi vissa skillnader där Stockholm/norr ökar, medan regionerna Mitt/öst och Syd/väst tappar något jämfört med januari förra året, säger Johan Fägerblad vd på Svenska Möten.

Svenska Möten är en medlemsorganisation med över 100 av Sveriges främsta mötes- och konferensanläggningar i sin portfölj. Huvudkontor och bokningsservice finns i Upplands Väsby, försäljningskontor i Göteborg, Malmö och Västerås.

–   Vi satsar på att vara en stark mötespartner och hjälpa kunderna med innehåll och placering av möten. Vi har inför 2010 förstärkt vår säljorganisation rejält och satsar på att knyta till oss fler avtalskunder under året, säger Johan Fägerblad.

Som branschledande driver Svenska Möten på kvalitetsutvecklingen i mötesindustrin, alla Svenska Mötens medlemmar måste uppfylla ett antal krav som tydligt redovisas – en stor trygghet för marknaden. Under 2010 prioriterar Svenska Möten att ytterligare utveckla mötespartnerkoncepten samt att ha fortsatt stark fokusering på miljöområdet. Den 1 juli 2010 kommer samtliga Svenska Mötens medlemsanläggningar att vara Svanenmärkta, vilket är den största Svanenmärkning i mötesindustrin hittills.

Johan Fägerblad, VD Svenska Möten, tfn 08-594 111 72, 070-685 30 43
Christian Giertta, Marknadsansvarig Svenska Möten, tfn 08-594 111 73, 070-319 92 38