TV-kocken Paul Svensson i Årets Svenska Mötesmåltid - Svenska Möten anordnar matlagningstävling på temat hållbarhet

Svenska företag vid spisen, medialt kända kockar i juryn och en vett- och etikettmästarinna i kulisserna. Dags för tävlingen Årets Svenska Mötesmåltid 2011, arrangerad av Svenska Möten.

Hållbarhet är temat för matlagningstävlingen Årets Svenska Mötesmåltid som går av stapeln på Aronsborgs Konferenshotell i Bålsta den 17 oktober. Juryordförande Paul Svensson, känd från matlagningsprogrammen i tv-rutan, som deltagare i Bocuse d’Or samt som köksmästare på toppkrogar som Bon Lloc och F12, ger nya perspektiv på begreppet:

-Hållbarhet är ingen begränsning när det kommer till matlagning, mer ett logiskt sätt att se på sin närhet och säsongerna. Jag ser det som ett statement att det är viktigt att tänka på vad vi handlar och vad vi äter.

Årets Svenska Mötesmåltid arrangeras av Svenska Möten. I år har arrangörerna valt att låta kunderna bilda lag och bland deltagande märks Akzo Nobel, Ledarna, SVT/UR/SR/SRF, Capgemini, Hyresgästföreningen samt Riksbyggen.

- Syftet är dels att skapa ett arrangemang kring ett tema som engagerar våra kunder men också ett bra tillfälle att genom tävlingen skapa lite spänning kollegor emellan, mat engagerar, säger Christian Giertta, tävlingsansvarig på Svenska Möten.

Juryn består, förutom Paul Svensson, av Jennifer Barker som är Sigtunahöjdens souschef med egen erfarenhet av att tävla i mat, senast finalist i Cooper Skillet i Washington samt Mattias Larsson, främst känd som Fredagskocken i radiokanalen RIX Megapol. Tillsammans ska de bedöma den mat som lagas utifrån det nämnda temat.

-Man utgår från samma kriterier oavsett om det är Årets kock, VM eller Årets Svenska Mötesmåltid, säger Paul Svensson.

-Smak är alltid övervägande men prestationen är också viktig, liksom hygien och metodik. I detta sammanhang kommer jag även att titta mycket på samspelet inom lagen.

I samband med tävlingen anordnas även en föreläsning med bokaktuella Magdalena Ribbing som ska prata om vett och etikett på arbetsplatsen.

Press välkomnas att följa tävlingen på plats på Aronsborg den 17 oktober.

Christian Giertta, marknadschef Svenska Möten 070-319 92 38 christian.giertta@svenskamoten.se

Paul Svensson, juryns ordförande 076 – 040 40 24 paul@paulsvensson.se

Bilder

Bilder på Paul Svensson, Jennifer Barker, Mattias Larsson samt logotyp för Årets Svenska Mötemåltid bifogas. Bilder får användas fritt i artiklar och reportage om arrangemanget.