Idrottslyftet: Hästfotboll jättelyft för grabbarna

Mååååål! Jublet stiger mot ridhustaket på Ekeby utanför Eskilstuna. Matchen är avgjord. Föräldrarna på läktaren har lugnat ner sig. Hästfotboll är ett jättelyft för grabbarna i killgruppen som börjat rida tack vare Idrottslyftet.
Grabbarna i gruppen är nio till elva år. De har ridit i ett par terminer. Det är ett projekt som startade med hjälp av Idrottslyftet som Eskilstunaortens Ryttarförening ansökte om.
Gruppen har en mentor i Rickard Svärd, 19 år, som ridit sedan han var sju år.
Det här är ridläraren Pia Lusths roligaste och jobbigaste lektion i veckan. Grabbarna ställer helt andra krav på henne än vad en tjejgrupp gör.
Kontakt: Pia Lusth, Eskilstunaortens RF, 016-14 40 01, e-post, kansli@eskilstunaortens-rf.se
Idrottslyftet: Gisela Löfstrand/Sandra Wiklund, Svenska Ridsportförbundet, vx 0220 456 00