Nu vill alla prova på fälttävlan

Nu vill alla prova på fälttävlan

Efter Sara Algotsson Ostholts OS-silver i London för några veckor sedan är fälttävlan glödhett. Alla vill prova på sporten som kallas för ridsportens Formel 1.
- Vi ser en växande trend med stora startfält i debutantklasserna, säger Ulf A Eriksson, verksamhetschef på Örebro Fältrittklubb och banbyggare i terräng.

Under helgen 25-26 augusti arrangeras junior-SM i fälttävlan i Örebro. Här samlas den unga eliten, men också ett stort antal debutanter som är nyfikna på sporten. I den lägsta klassen för storhäst, Debutant, är hela 80 ekipage anmälda. Så många att arrangören tvingas dela klassen på två.
- Under 2011 kunde vi se en 20-procentig ökning av antal startande i hela Sverige. Bara här i Örebro ligger vi stabilt på 150-200 starter på en helg, säger Ulf A Eriksson.

Fälttävlan består av de tre delmomenten dressyr, banhoppning och terrängritt. Många ser det som den mest kompletta, och allsidiga ridsportgrenen.
- Det är mycket att tänka på men jätteroligt. Jag kommer absolut att fortsätta tävla fälttävlan, säger debutanten Louise Brantsberg, Örebro Ryttarteam, som till vardags tävlar hoppning upp till 1,30-nivå.
- Klubben fick pengar genom Idrottslyftet för ett projekt med terrängträningar. Jag har varit med där flera gånger och nu passade det med en tävling i närheten, berättar Louise Brantsberg.

Under 90-talet upplevde fälttävlan en storhetstid. Startfälten var stora och träningstillfällena många. Efter en tillbakagång i slutet av årtiondet är fälttävlan återigen populärt.
- Startfälten minskade rejält och man insåg både nationellt och internationellt att reglerna behövde göras om. Sedan dess har vi gjort ett stort och genomgående säkerhetsarbete. Sporten har utvecklats en hel del, säger Ulf A Eriksson.

Det märks. Efter helgen i Örebro är det många nyfrälsta som vill mer. Fälttävlan går med all säkerhet en ny storhetstid till mötes.