Ridsport - Mästartrio på väg mot VM

Ridsport - Mästartrio på väg mot VM

Äntligen är det dags att se om all satsning och träning ska bära frukt. Mästartrion från SM, medaljörerna Eva Ottosson, My Eklund och Camilla Ahlberg är på väg mot VM i körning för parkuskar.

VM för par körs i Topolcianky, Slovakien, sista helgen i augusti. Eva Ottosson och My Eklund var på plats redan förra året för att testköra VM-banan.
Då blev det en 22 respektive 32 plats för de svenska parkuskarna som rapporterade hem om en väldigt fin tävlingsplats och ett välarrangerat genrep, men också en rejäl utmaning.

Det var framför allt maratonbanan som var tuff. Det var fina hinder men väldigt tekniska och lätta att underskatta. Holländaren Harrie Verstappen som vann maratonmomentet i Topolcianky 2012 menade att det var en av de svåraste banor han kört.
Till VM är 74 kuskar från 23 nationer anmälda. Nederländerna kommer till VM och det blir hård konkurrens med ett stort och tufft startfält. Förutom Nederländerna har även Tyskland och Ungern till exempel starka lag.
- Målsättningen för det svenska laget är en plats bland de tio bästa, säger landslagsledare Lotta Pålsson.

Eva Ottosson, Oskarshamn, My Eklund, Vreta Kloster, samt Camilla Ahlberg, Högsäter, representerar Sverige på VM. Det är en trio som med entusiasm, hårt arbete och en härlig inställning satsat på årets mästerskap.
SM i körning på Flyinge var sista finslipningen och där tog trion hand om SM-medaljerna med guldet till Eva Ottosson, silver till My Eklund och brons till Camilla Ahlberg.

VM i körning par, Topolcianky, Slovakien, 29 augusti-1 september.