Ridsport - Mästerskapstätt i augusti

Under augusti månad duggar det tätt bland mästerskapen i ridsporten, både på hemmaplan och internationellt. På Svenska Ridsportförbundets hemsida finns information om arrangörer och startfält, samt med tiden resultat.

8-11 augusti
SM i fälttävlan, Eketorp Eventing – efter SM tas den svenska EM-truppen ut
SM i fältävlan blir en riktigt spännande historia. Skånska Eketorp får inte bara ta emot de svenska toppryttarna som rider om en plats i EM-laget utan även en rad internationella ryttare från bland annat Tyskland. SM ligger nämligen helt rätt i planeringen inför EM.

SM i körning, Skånska Körsällskapet – Tomas Eriksson satsar på nytt guld
På Flyinge avgörs kuskarnas SM. Hela eliten finns på plats i allt från enbet till fyrspann. Tomas Eriksson som valt att fortsätta sin satsning mot nya mästerskap har så här långt 15 officiella SM-guld! För första gången körs också en SM-klass för funktionshindrade kuskar.

Lag-SM i dressyr, Vallentuna Ridklubb – EM-uttagna Malin Hamiltons hemmaklubb
Vallentuna RK är en merittyngd klubb när det gäller dressyr.  Det är ju EM-ryttaren Malin Hamiltons hemmaklubb. Regerande svenska mästare är Flyinge HSK som tog guld i fjol  på Ericsberg, Katrineholm. I laget red kusinerna Ebba och Maria von Essen tillsammans med Pernilla André Hokfelt, individuell svenska mästare 1997 på Strömsholm med hästen Bombay.

Unghäst-VM i dressyr, Verden, Tyskland – Åtta svenska ekipage på plats
Torsdag 8 augusti är det dags för första kvalet i unghäst-VM i dressyr för 5- och6-åriga hästar. Mästerskapet rids i Verden, Tyskland och Sverige har åttaekipage på plats.

15-18 augusti
SM i dressyr för junior/ponny, Föreningen för Equality Riders
Par-SM i gymkhana, Alingsås Ryttarsällskap

Och i slutet av augusti arrangeras:
19-25 augusti EM i hoppning/dressyr/för ryttare med funktionsnedsättning
23-25 augusti lag-SM i fälttävlan häst/ponny
29 aug-1 september EM i fälttävlan
28 aug-1 september VM i körning par

Mer information kommer nästa vecka