Ridsport - Skyrup samlar hoppeliten

Ridsport - Skyrup samlar hoppeliten

Succén med Volkswagen Grand Prix går vidare till Skyrup i Skåne. Stora prispengar, final med toppryttarna och platser till Stockholm International Horse Show i potten lockar de flesta av de bästa elitryttarna.
Det är dags för andra deltävlingen i Volkswagen Grand Prix och toppryttarna samlas på Skyrup Country Club Horse Show den 29 augusti till 1 september.

Helt fulla tävlingsdagar, långa reservlistor, 230 bokade boxar och fortfarande en vecka kvar tills anmälningstiden går ut.

Trycket är hårt på fredagskvalet till Volkswagen Grand Prix, en 1,50-hoppning med över 90 ekipage anmälda redan. Höstens stora nyhet Skyrup CC Derby har väckt stort intresse med nybyggda terränghinder som till del ligger utanför Sveland Arena.

Malin Baryard-Johnsson, Jens Fredricson, Peder Fredricson, Helena Persson, Douglas Lindelöw, Linda Heed, Johan Lund, Bruce Gooding och Niklas Arvidsson är några av de toppnamn som kommer att bidra till sport på absolut högsta nivå.
Douglas Lindelöw vann premiäromgången i Hammarö och finns nu med i startfältet med chans att ta ännu en seger.

Caroline Lundström, Volkswagen Grand Prix, 0709-78 49 01, caroline@lundstromdesign.se
Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Group Sverige AB, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Lotta Amenstål, informationschef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 35

Tidsprogram Volkswagen Grand Prix:
Fredag 30 augusti
ca 16:00 Kval till Volkswagen Grand Prix

Lördag 31 augusti
17:00 Volkswagen Grand Prix (26 bästa ryttarna från fredagens kval, 150 cm hoppning)
Se det på webb-tv www.vwgrandprix.se

Söndag 1 september
14:00 Skyrup CC Derby, 135 hoppning med bank, pullmangrav, vattenhinder mm. Över 50 ekipage anmälda.

Fakta Volkswagen Grand Prix

• 8-11 augusti Hammarö Horse Show, Hammarö
• 29 augusti-1 september Skyrup Horse Show, Tyringe
• 11-13 oktober Södertälje Ridklubb
• 25-27 oktober Grevagården, Skövde
Volkswagen Grand Prix rids på lördag eftermiddag under tävlingshelgen
• Final 13 november Flyinge Hästsportklubb, Flyinge

Den totala prissumman uppgår till 1 271 000 kronor.
Prispengarna fördelas med 184 000 kr som delas ut i varje deltävling,
475 000kr i finalen samt 60 000kr till ungdomsryttarna i samband med finalen.

Till finalen är de fem högst rankade svenska ryttarna på världsrankingen direktkvalade, vilket innebär att publiken har chans att se till exempel EM-aktuella Rolf-Göran Bengtsson och Henrik von Eckermann på hemmaplan.

Stockholm International Horse Show
De två främst placerade svenska ryttarna i finalen av Volkswagen Grand Prix får varsin startbiljett till de internationella hoppklasserna på Stockholm International Horse Show där de bland andra möter världens bästa hoppryttare som är där för Rolex IJRC Top 10 Final.

De fyra främst placerade i Volkswagen Ungdoms Grand Prix som rids i samband med finalen får starta i Stockholm Trophy 1,40-klass under Stockholm International Horse Show.