Peder Fredricson är en av ryttarna som åker till finalen i Longines FEI Jumping Nations Cup i Barcelona i veckan. Foto: Claes Jakobsson.

Sverige favorittippat inför finalen

Förbundskapten Henrik Ankarcrona har tagit ut sina ryttare. Och det är ett favorittippat svenskt lag som åker till nationshoppningsligans final i Barcelona i veckan.
- Vi vill alltid komma och prestera. Det är klart att vi siktar högst, men det är otroligt starka lag på plats, säger Henrik Ankarcrona.

18 nationer från hela världen har via olika regionala ligor under året kvalat till den stora världsfinalen, Longines FEI Jumping Nations Cup Final, i Barcelona, Spanien, 3-6 oktober. Sverige slutade sexa i Europaligan, med två starka segrar i Falsterbo och Hickstead under sommaren.

Till finalen skickar Henrik Ankarcrona tre fjärdedelar av sitt EM-lag. Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Fredrik Jönsson finns med i laget. De kompletteras av formstarka Stephanie Holmén och Evelina Tovek, som båda red i det svenska laget vid nationshoppningen i Spruce Meadows, Kanada, nyligen där Sverige slutade fyra i tuff konkurrens.

- Det är ryttare som alla har varit med och vunnit Nations Cup i år och har varit i en otroligt bra form. Dessutom har alla varit i Barcelona innan, så det är ett rutinerat gäng, säger Henrik Ankarcrona.

Finalen i Barcelona avgörs över fyra dagar med första omgången redan på torsdag den 3 oktober. De åtta bästa lagen går därefter vidare till söndagens finalomgång, där lagen börjar om på noll fel. Resterande lag rider Challenge Cup, ungefär som en B-final, under lördagen. Varje lag består av fyra ryttare och förbundskaptenen har möjlighet att ändra lagets sammansättning efter torsdagens första omgång.
- Det viktigaste är att hästarna hoppar bra. Bara att ta sig från torsdagen till söndagens final är väldigt tufft. Det är vår första målsättning, sen får vi sätta nya mål efter det, säger Henrik Ankarcrona.

Belgien är regerande mästare i Nations Cup, som även förra året avgjordes i Barcelona. Sverige slutade då på sjätteplats i finalen.

Deltagande nationer:
Schweiz
Italien
Irland
Frankrike
Belgien
Storbritannien
Nederländerna
Tyskland
Spanien
Mexiko
Brasilien