Förra årets finalsegrare, Billdals Ridklubb. Foto: Roland Thunholm

Tolv lag på väg till final i Folksam Ponnyallsvenska

För 40 år sedan startade Ponnyallsvenskan. Då vann Gävle Ponnyklubb finalen och föreningen är fortfarande med i högsta serien, Folksam Ponnyallsvenska.

Folksam Ponnyallsvenska är grunden för ryttarna att rida i lag. Det är en del av utvecklingen till dagens storhetstid i svensk hoppsport.
Söndagen den 10 juni är den stora finaldagen i Folksam Ponnyallsvenska på Slottsbanan på Strömsholm under Strömsholmsdagarna.

Finalen på Strömsholm är ett äventyr.
Stämningen runt Slottsbanan är magisk med hejaklackar och inte minst alla upptåg med maskotar som vill sola sig i glansen tillsammans med sitt lag.
Vanligaste maskoten är någon av klubbens minsta ponnyer.
- Just nu försöker jag få till en buss för våra supporters till finalen. Det är klart att vi behöver en hejaklack, säger lagledare Anita Jonsson hos Skogslottens Ryttarförening.
Hon beskriver sitt lag så här: - Vi har finalyra och lagandan är på topp.

Här kan du läsa mer om Skogslottens RF och Folksam Ponnyallsvenska

Årets finallag i Folksam Ponnyallsvenska:
Flyinge Ryttarförening, Helsingborgs Fältrittklubb, Jump Club, Enköping, Örebro Ryttarteam, Värnamobygdens Ryttarförening, Lammhults Ridklubb, Billdals Ridklubb, Kållereds Ryttarförening, Föreningen Runstens Equestrians, Skogslottens Ryttarförening, Föreningen Bollnäs Sportryttare, Stöcke Ponnyförening

Så här rids finalen:
Fyra ryttare i varje lag. Två omgångar hoppning på medelsvår B-nivå. De tre främsta resultaten räknas.
Till finalens andra omgång går de sex främsta lagen. Finns flera lag med samma antal fel som det sjätte placerade laget går de också vidare till andra omgången.
Vid lika antal fel efter andra omgången sker omhoppning om medaljerna.

Folksam är idrottens försäkringsbolag och är sedan flera år stolt samarbetspartner till Svenska Ridsportförbundet och Ponnyallsvenskan.