16 mil fram till SM-medaljerna

16 mil fram till SM-medaljerna

På lördag den 31 maj klockan 05.00 går startskottet på SM i distansritt. En sexton mil lång kamp om medaljer i Snapphaneskogen runt Glimåkra och i norra Skåne, där Göingeritten slingrat sig fram i 27 år.
- Det är en böljande bana som testar många olika förmågor hos hästar och ryttare. En bra bana helt enkelt, säger förbundskapten Anneli Ohlén som hoppas hitta formen hos ryttarna som kan bära ända till VM i Frankrike i augusti.

Om två veckor ska hon ha laguppställningen klar och flera kandidater finns med i SM.

För kvalklara Sverigeettan Maria Hagman Eriksson, som varit rankad etta i världen och har svenskt rekord på SM-banan (8 timmar, 29 minuter och 40 sekunder) handlar det om att visa fin form.
För svenska mästaren från 2012, Annelie Eriksson, från Bjursås, innebär SM sista chansen att VM-kvala.
Men framförallt innebär det en kamp mot henne själv.
- Farten är inga problem, det är jag som ska orka hålla fokus hela distansen, säger Annelie som gör comeback på de stora banorna efter en ridolycka för drygt ett år sedan.

Det var på en träningstur i Dalaskogarna som Annelies häst att snubblade i ett hål på vägen och gjorde så att hon ramlade så olyckligt att hon fick svår hjärnskakning med bland annat trötthet, huvudvärk och minnesproblem som följd.
Men efter vila och intensiv rehabilitering är hon nu tillbaka i sadeln och fortsätter att bli stadigt bättre. Hästarna har teamet sett till att hålla i form under vintern.
SM blir testet om hon är redo för VM, årets glödande heta mål.
- Jag är bra på att bita ihop och om jag inte satsar allt så vet jag ju inte om jag fixar det, säger hon bestämt.
Bästa hästen King Peak ox känns riktigt bra. Banan kan hon sedan tidigare. Men framgångsformeln för de sexton SM-milen stavar Annelie framförallt planering, världens bästa team och vila mellan varven.
- För mig kommer det framförallt blir en match för att hålla fokus hela distansen, säger hon.

Under lördagen avgörs även SM för Young Rider och juniorer (upp till 21 år). Där är distansen 120 km.
Göingeritten är också en av Sveriges internationella distansritter med trestjärnig status, 160 km, samt de kortare två- och enstjärniga 120 km och 80 km. Under Göingeritten anordnas också en Kavli Clear Round på sträckan 40 km.

SM-distansen i korthet
Arrangör: Göingeritten, Glimma Ryttarförening http://goingeritten.nu/
Tävlingscentrum: Vid Trollarinken (ishallen) i Glimåkra
Masstart kl 05.00 – beräknad målgång sen eftermiddag
160 km – den klassiska sträckan 100 miles
6 slingor
5 obligatoriska vilopauser med veterinärkontroller under ritten.
Start- och resultatlistor: http://online.equipe.com/sv/competitions/9717
Tävlingsledare: Cecilia Sonesson, 0733-705324, distans@glimmarf.se.
Kontaktperson: Elina Ljunglöf, 0733-337170, distans@glimmarf.se.

Kulturslinga på kuppen
SM-distansen går i snapphaneskogarna och genom en kulturbygd med sjöar, byar och gårdar.
Bland annat passerar 1600-tals-gården Sporrakulla, ett minne från Snapphanetiden då bygdens bönder gjorde motstånd mot svenska invasionstrupper. Banan följer även den urgamla ryavägen som använts i flera tusen år för att ta sig ner till hamnen vid Åhus. Ryttarna passerar också Trollabackarna där sägnen säger att det bodde en jätte och en trollskatt ska finnas nergrävd.