Ännu en svensk startar i Scandinavium

Pressinformation från Göteborg Horse Show 2011-02-23

Det stora svenska startfältet i Scandinavium under Göteborg Horse Show får ytterligare en startande.
I GP Ponnyn kommer elva ryttare att starta i lördagens final.
Det är Lina Johnsson Anderberg från Grevagårdens Ryttarförening med JiPe Jinx RP som blir elfte ryttare.

I GP Ponnyns semifinal blev det omhoppning om den tionde finalplatsen och den ryttare som fick högst stilpoäng i omhoppningen fick finalplatsen. Enligt reglerna från årsskiftet skall dock antal fel vara avgörande för stilpoäng.

Svenska Ridsportförbundet och Göteborg Horse Show gör följande klargörande av resultat från GP Ponnyns semifinal i Kungsbacka den 20 februari 2011.
Propositionen till tävlingen godkändes under senhösten 2010 med stilbedömning.
Propositionen lades ut i TDB, Tävlingsdatabasen, 8 januari 2011.
From 1 januari 2011 är bedömningen A:Stil, dvs. i första hand är fel avgörande och därefter stilpoäng.
Den gamla bedömningen åtskilde likaplacerade med stilpoäng i första hand.
Propositionen i Kungsbacka följde den gamla bedömningen där ryttare skildes åt med stilpoäng. De blev omhoppning för 10 placeringen mellan 2 ryttare, varav den ryttare med högst stilpoäng togs ut till final vilket inte följer nuvarande TR, Tävlingsregelmente.

Organisationen för Göteborg Horse Show och Svenska Ridsportförbundet har förståelse för att den nya ändringen i Stilbedömning inte uppmärksammats, därför får även den 11 placerade ryttaren rida final i GP Ponnyn den 26 februari 2011.
Berörd ryttare är Lina Johnsson Anderberg, Grevagårdens Ryttarförening.

Det innebär att 57 svenska ryttare startar i Scandinavium under Göteborg Horse Show.

Göteborg Horse Show 24-27 februari
www.goteborghorseshow.com