Fälttävlanslaget tappar två ryttare

Fälttävlanslaget tappar två ryttare

Med mindre än en vecka kvar till invigningen av Ryttar-VM tappar det svenska fälttävlanslaget två ryttare. Dag Albert tackar nej till sin plats och Anna Hassö kan inte komma till start sedan Clover fått en skada.

- Det är verkligen inte mitt år, säger förbundskapten Staffan Lidbeck med en suck som nu står med en trupp på fyra ryttare till VM.

I onsdags förra veckan gjordes en veterinärkontroll inför VM och Clover  visade inga tecken på att inte vara mästerskapsklar. Under helgen kontaktade Anna Hassö Staffan Lidbeck sedan hon upptäckt att Clover inte kändes helt fräsch. På måndagsmorgonen gick Staffan Lidbeck igenom hästen och en lättare senskada upptäcktes.
- Hästen är inte halt men ska inte gå en så krävande tävling som ett VM, säger Staffan Lidbeck.

Dag Albert tackar nej till sin VM-plats eftersom han vill starta den fyrstjärniga fälttävlan Burghley i september.
- Ett VM är det finaste en ryttare kan rida så jag kan tycka at det känns som ett märkligt val, säger Staffan Lidbeck.

I VM-truppen finns nu Anna Hilton, Johan Lundin, Malin Petersen och Ludwig Svennerstål.
- Med fyra ryttare har vi ett lag och vi kommer att göra vårt allra bästa på plats i Normandie, lovar Staffan.

Alltech FEI World Equestrian Games 23 augusti-7 september i Normandie, Frankrike.
Fälttävlan rids 28-31 augusti i tre moment; dressyr, terräng och banhoppning.

Staffan Lidbeck, förbundskapten fälttävlan, 0703-74 49 17