Fem svenska namn klara till världscupdressyren

Pressinformation från Göteborg Horse Show 2007-02-01 Fem av de sex svenska dressyrryttare som ska rida världscupdressyr i Scandinavium är klara. Det är i första hand de som redan tagit poäng under årets världscupsäsong. Publiken på Göteborg Horse Show får se Jan Brink, Louise Nathhorst, Tinne Vilhelmson och Kristian von Krusenstierna i arenan. Det vill säga hela VM-laget från Aachen i somras. Femtenamn är Caroline Bonde. Förbudskapten Elisabet Lundholm återkommer med det sjätte namnet i gruppen. - Jag avvaktar formbesked från några övriga landslagsryttare. Tinne Vilhelmson ligger på finalplats just nu i världscuptabellen med en sjundeplats. Ännu återstår tre kval innan finalfältet är slutligen spikat. Med Solos Carex har hon hållit en hög och jämn formtopp sedan VM och målet för vårsäsongen är definitivt en finalplats. Jan Brink med Briar vann världscupen i Stockholm i höstas, och nu får dressyrpubliken se ekipaget i aktion igen. Louise Nathhorst vann världscupfinalen i Göteborg 1998 och återvänder nu till lyckoarenan, denna gång med Isidor. För Isidor blir det premiär i sådana här stora sammanhang. Caroline Bonde är baserad i Tyskland där hon tränar för tyske toppryttaren Hubertus Schmidt. Hon har inte tävlat så mycket på Grand Prix-nivå i Sverige senaste året utan matchat sin Largo i Tyskland. Nu är det dags att ta sig an Scandinaviumpubliken. I mitten av februari går anmälningstiden ut och då är namnen på de internationella konkurrenterna om världscuppoängen klara. Göteborg Horse Show 22-25 februari Mer info och komplett tidsprogram på www.goteborghorseshow.com FEI World Cup Dressage Torsdag 22 februari 10:00 Grand Prix Fredag 23 februari 13:00 Grand Prix Kür Ställning Världscupen dressyr efter 7 omg: (innan Göteborg Horse Show återstår deltävlingen i Neumünster, Tyskland 14-18 februari) 1) Imke Schellekens-Bartels, Holland 77 2) Edward Gal, Holland 59 3) Ellen Schulten-Baumer, Tyskland 56 4) Laurens van Lieren, Holland 54 5) Isabell Werth, Tyskland 45 6) Marlies van Baalen, Holland 43 7) Tinne Vilhelmson, Sverige 40 8) Wayne Channon, Storbritannien 39 9) Jeroen Devroe, Belgien 38 10) Siliva Iklé, Schweiz 37 14) Louise Nathhorst, Sverige 32 21) Jan Brink, Sverige 20 36) Maria Eriksson, Sverige 10 41) Kristian von Krusenstierna, Sverige 9 51) Caroline Bonde, Sverige 7 Komplett ställning FEI World Cup Dressage