Filip Ågren uttagen till Youth Olympics Games

Filip Ågren uttagen till Youth Olympics Games

Filip Ågren, 17-årig hoppryttartalang från Karlstad, får rida Youth Olympics Games i Nanjing, Kina, den 16-28 augusti 2014. Han är nominerad av Sveriges Olympiska Kommitté.

- Det var ett spännande besked att få, säger Filip som verkligen ser fram mot veckorna i Kina.
Ungdomarnas sommar-OS arrangeras för andra gången i IOC, Internationella Olympiska Kommitténs, regi. Värdstad är kinesiska Nanjing, miljonstad i östra Kina.

Filip Ågren får biljetten tack vare sin strålande insats vid EM för juniorer sommaren 2013 i Vejer de la Frontera, Spanien. Han var med till EM-final och slutade fyra med familjens egen uppfödning Cardina.
Filip är också uttagen att representera Europa i nationshoppningen under Youth Olympic Games. Detta tack vare den fina placeringen vid JEM.
- Jag vet inte så många detaljer ännu. Vi kommer att rida lånade hästar. Och det blir ju spännande. Det gäller väl att ha lite tur i lottningen, menar Filip, som även 2014 har som mål att göra ett bra JEM.

Filip har varit en av ryttarna i pilotprojekt Talangutveckling, som Svenska Ridsportförbundet och Ridskolan Strömsholm drivit.
Ansvariga för projektet har varit Jens Fredricson, tvåa i Longines FEI World Cup i Mechelen 30 december 2013, samt Daniel Bergqvist från Svenska Ridsportförbundet.
- Jag kommer att satsa på träning för att få rida så många olika hästar som möjligt, fortsätter Filip.

Men först handlar det om här och nu i träningen för den värmländska talangen som började rida vid fyra års ålder.
Han är mitt uppe i kvalet till Krafft Young Rider Cup med final under Gothenburg Horse Show 26 februari – 2 mars och Junior-SM i hoppning i Borås 12-16 februari.

2010 hölls de första Youth Olympic Games i Singapore.
Då vann Nicola Philippaerts, Belgien, guld. Idag rider Nicola internationellt för Belgien både i nationshoppningar och i Longines FEI World Cup.
Svensk representant vid spelen 2010 i Singapore var Lisen Bratt Fredricson som företrädde ridsporten.
- Jag var engagerad för att se till att ridsporten hade rätt förutsättningar.  Det var väldigt roligt och jag följde inte bara tävlingarna utan även träningspassen, berättar Lisen.
Ridsporten har ännu inte utsett sin representant till spelen 2014 i Nanjing.

Sarah Thunholm, presskontakt Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 09 32
Annika Ersgård, sportchef hoppning Svenska Ridsportförbundet, 0220-456 00

Nanjing är en stad i östra Kina belägen vid floden Yangtze, cirka 240 kilometer väster om Shanghai. Tidigare var namnet Nanking. Staden är provinshuvudstad i Jiangsu och innerstaden har 4,4 miljoner invånare (2010) på en yta av cirka 741 kvadratkilometer. Nanjing har en yta på 6 596 kvadratkilometer och sammanlagt 8 000 680 invånare. (Källa Wikipedia)