Fördelning av Agria-miljonen 2007

Agrias elitsatsning, den så kallade Agria-miljonen, fortsätter även under 2007. Med flera mästerskap i sikte är det med dem i åtanke som miljonen fördelats. - Vi hoppas att Sveriges djurägare ska kunna ta del av vad satsningen leder till och hur den används, till exempel genom reportage eller bloggar, säger Anders Mellberg, vd Agria Djurförsäkring. . - Agria-miljonen är ett oerhört bra stöd för våra elitryttare, och ger möjlighet till kanske avgörande satsningar vid mästerskap och andra viktiga tillfällen, säger Sten Mogard, generalsekretare Svenska Ridsportförbundet. Agrias elitsatsning, Agria-miljonen, går till följande projekt under 2007: Hoppning Möjlighet till deltagande i Super League Hoppningen får medel till satsningen på Super League 2007. I superligan har de möjlighet att delta i de största utomhustävlingarna och där mäta krafterna med det bästa motståndet inför mästerskapen. Att vara med i superligan skapar nödvändiga förutsättningar att få rida stora nationshoppningar mot kvalificerat motstånd för såväl landslaget, som ryttarna under spetsgruppen och ungdomsryttarna. 200 000 kronor Stable manager Hoppning har under 2006, som ett led i ett program för uppföljning av landslagshästarnas hälsa, inlett ett samarbete med Katarina Skarestad som bland annat är "stable manager". Satsningen gör det möjligt för Katarina att följa med på Super League och EM och då kommer hennes uppgift till största del att vara ansvarig för hästarna och samordningen i stallet tillsammans med hästskötarna. Det ger ryttarna möjlighet att fokusera optimalt på sin uppgift. 100 000 kronor Förberedelser och coachning Nya och mindre rutinerade landslagsryttare ska ges möjlighet att delta i lag på nationshoppningarna i Bratislava och Poznan. Vid de här två tillfällena kommer extra resurser att läggas på lagledning så ryttarna får bästa möjliga förberedelser och coachning. 88 000 kronor Dressyr Tränare på plats Agria-miljonen har under de senaste åren gett dressyryttarnas tränare möjlighet att finnas på plats på de stora internationella tävlingsplatserna för att bistå sina ryttare. Denna satsning har starkt bidragit till att höja elitryttarnas prestationer. Önskemålet från ryttare, tränare och förbundskapten är att denna satsning ska kunna fortsätta under de förberedande internationella tävlingarna fram till EM i Italien i augusti. 150 000 kronor Fälttävlan Banhoppningsträning Fälttävlan har under 2006 tack vare Agria-miljonen, haft ambitionen och målet för spetstruppen att höja sin dressyrpoäng på internationella tävlingar, vilket givit resultat. Nu vill fälttävlan fortsätta satsa på samma sätt på banhoppningen. Denna satsning sker parallellt med dressyrsatsningen, där jobbet går vidare fram till OS 2008. Spetsryttarna kommer att få bästa tänkbara banhoppningsträning under uppbyggnadsperioden och viss del av träningen kommer att äga rum i form av clinics. 147 000 kronor Körning Körningens ponnylandslag som består av ett enbet, ett par och ett fyrspann, har som målsättning med satsningen att kvalificera sig och delta vid VM som avgörs i Danmark 2007. Satsningen kommer också att användas till individuella träningar och landslagsträffar. Målsättningen med VM i Danmark är att där ta individuella medaljer och lagmedalj. 150 000 kronor Distans Individuell träning Distansritten tilldelas medel för att med en individuellt anpassad träning och internationell tävlingsrutin få bästa förberedelse inför EM i Portugal 2007. Målsättningen för EM 2007 är att ta en lagplacering bland de fem bästa nationerna. 100 000 kronor Ryttare med funktionshinder Bygga teamkänsla Målet med vårens och sommarens aktiviteter är att bilda ett slagkraftigt team, inte bara utifrån det idrottsliga perspektivet, utan även som ett starkt och väl fungerade lag. Erfarenheten är att det är viktigt för landslaget att ha en bra och fungerande teamkänsla, eftersom det på grund av funktionshindren ofta uppkommer situationer som är svåra att förbereda sig inför. Planen är att arrangera tre avsuttna aktivitetshelger för att förbereda och planera. Satsningen gör det möjligt att delta på internationella kvaltävlingar med sikte på Paralympics 2008. Målet för 2007 är VM som avgörs i Hartpury, England. 65 000 kronor För mer information, besök agria.se eller ridsport.se. Du kan också kontakta Cina Seidefors, informationsansvarig Agria Djurförsäkring tfn 073-964 20 01 Marie Lundmark-Hubertson, kommunikationschef Svenska Ridsportförbundet, tfn 070-979 56 76.