Första svenska EM-truppen uttagen

Första svenska EM-truppen uttagen

Förbundskapten Bo Jenå har tagit ut truppen till EM i dressyr senare i augusti.

I truppen ingår Tinne Vilhelmson Silfvén med Don Auriello, Patrik Kittel med Deja, Minna Telde med Santana och Emilie Nyreröd med Miata. Reserv på plats är Paulinda Friberg med Di Lapponia T.

Bo Jenå och Kyra Kyrklund har tagit ut EM-ryttarna i samråd. Inga direkta överraskningar håller förbundskaptenen med om, och fortsätter:
- Men vi har aldrig haft så många bra ekipage att välja mellan som i år, och vi har aldrig tidigare haft ryttare som ridit på så hög procent som de som nu ingår i truppen.

Under den gångna helgens Falsterbo Horse Show visade både Don Auriello och Deja att de spelar i den allra högsta divisionen.
Emilie Nyreröd och Miata är nykomlingarna i truppen.
- De är verkligen årets rookie, säger Bo Jenå.

Emilie Nyreröd och Miata har gått från lovande Grand Prix-ekipage via SM i maj, Grand Prix-segrar på Mallorca och landslagets A-trupp, in i spetsgruppen på bara en dryg månad. I helgen vann de den femstjärniga Grand Prix Special (bilden) och ingick i laget som vann dressyrens nationstävling i Falsterbo.
- Hon har haft en fantastisk utveckling och motsvarat alla förväntningar, menar Bo Jenå.

Minna Telde kom tillbaka med eftertryck på dressyrbanorna efter vårens barnledighet. Tre guldmedaljer på Nordiska Mästerskapet och personbästa i både Grand Prix och Grand Prix Kür sista helgen i juni, och hon var med i segrarlaget i Falsterbo.
- Minna är en del av stommen i laget och det känns bra att ha henne tillbaka på banan, säger Bo Jenå.

Paulinda Friberg, Ridsportens Jubileumsstipendiat och reserv till VM förra året, blir reserv till mästerskapstruppen även denna gång.
- Hon blir reserv på plats, det vill säga Paulinda och Di Lapponia T reser med oss till Aachen, säger Bo Jenå.

- Vi ser framemot årets mästerskap och vi tror att det blir ett fantastiskt EM, både för oss och för publiken, avslutar Jenå.

Det samlade EM rids i Aachen 11-23 augusti. I EM ingår hoppning, dressyr, körning fyrspann, reining och voltige. Sverige avser att delta i samtliga grenar.
Dressyren ingår i tävlingsprogrammet vecka ett av EM.

Dressyrens tidsprogram
12-13 augusti Grand Prix nationstävling och individuellt kval