Göteborg Horse Show 13-16 april 2006

Svenska ryttare till Göteborg Horse Show 14 svenska hoppryttare får rida när Göteborg Horse Show slår upp portarna för årets hästfest i Scandinavium. Bland de svenska ryttarna finns landslagets spetsgrupp med idel kända namn, men också några som för första gången rider inför den riktigt stora publiken. - Det är jätteroligt att så många svenska ryttare får chansen att rida i Göteborg som är en fantastisk tävling, men riktigt supernöjd hade jag varit med ett par platser till, säger förbundskapten Maria Gretzer. OS-medaljörerna från Aten, Malin Baryard-Johnsson, Rolf-Göran Bengtsson, Peter Eriksson och Peder Fredricson, kommer med sina topphästar. - Det var inte helt lätt att ta ut ryttarna till de sista platserna. Vi hade ett långt möte på måndagsförmiddagen, och det är flera ryttare jag gärna sett i Scandinavium men som vi fick säga nej till, fortsätter Maria. Ett nytt namn i sammanhanget är Niklas Jonsson från Örebro. Han lät höra tala om sig i resultatlistorna i höstas och vann Borås Grand Prix i den gångna helgen. Några namn ur landslagstruppens spets- och utmanargrupper saknas på listan till Göteborg Horse Show. Bland andra Christina Gustafsson, Lina Sjögren och Helena Lundbäck som satsar i huvudsak på den stundande utomhussäsongen. Göteborg Horse Show har en deltävling i Världscupen i hoppning, Göteborg Trophy och flera internationella kringklasser. Världscupen är sista deltävlingen innan finalen i Kuala Lumpur och sista chansen för dem som vill ta en finalplats att samla världscuppoäng. Svenska ryttare Göteborg Horse Show Rolf-Göran Bengtsson, Tyskland Malin Baryard-Johnsson, Norrköping Maria Gretzer, Tygelsjö Peter Eriksson, Flyinge Johan Lundh, Floby Royne Zetterman, Linderöd Peder Fredricson, Vitaby Svante Johansson, Varberg Linda Heed, Västerljung Emelie Danielsson, Borensberg Lotta Schultz, Enköping Jens Fredricson, Blentarp Frida Andersson, Grevie Niklas Jonsson, Örebro Tidsprogram 2006 (höjdpunkter) Fredag 14 april 18:00 FEI World Cup Jumping -Världscupen tidshoppning Lördag 15 april 18:00 Göteborg Trophy Söndag 16 april 14:30 FEI World Cup Jumping - Världscupen hoppning Komplett tidsprogram finns på www.goteborghorseshow.com