Gothenburg Horse Show - Svenska dressyrtruppen laddar för Göteborg

Gothenburg Horse Show - Svenska dressyrtruppen laddar för Göteborg

Pressinformation från Gothenburg Horse Show 2014-02-06

Publiken får se både ringrävar och debutanter när världscupdressyren, Reem Acra FEI World CupTM, intar Scandinavium och Gothenburg Horse Show 26 februari – 2 mars. Sex svenska ekipage står redo att försvara de blågula färgerna.

I förbundskapten Bo Jenås laguppställning finns meriterade Patrik Kittel och Toy Story, som vann världscupen i Göteborg 2012. Men också världscupdebutanten Paulinda Friberg, som nyligen tog emot ridsportens första jubileumsstipendium.
- Patrik är givetvis favorit. Det verkar som att Toy Story är i fin form, säger Bo Jenå, och fortsätter:
- Men det finns flera bakom honom som kan göra bra resultat. Paulinda har inte gjort så många internationella starter men hennes häst, Di Lapponia T, har väldigt stor potential. Den har lätt för samling, piaff och passage. Dessutom är Paulinda väldigt ambitiös. Det är verkligen ett ekipage för framtiden.

För Paulinda Friberg innebär det att en dröm går i uppfyllelse.
- Jag såg Louise Nathhorst vinna världscupen i Scandinavium 1998 och tänkte att där vill jag också rida en dag. Nu är vi där och jag är så himla glad över min fina häst, säger Paulinda som gjorde sin senaste start i tyska Oldenburg för tre månader sedan.
- För nio månader sedan gjorde vi vår nationella debut i Grand Prix, för sju månader sedan vår första internationella start och nu blir det världscuppremiär, rätt snabbt galopperat va, säger hon stolt.
Paulinda, som kommer från Flyinge i Skåne, tränar för Kerstin André och kommer att värma upp med en tävling i Norge innan det är dags att möta den stora Scandinaviumpubliken.
En uppgift hon tar med ro, och iskalla tävlingsnerver.
- Di Lapponia är rätt så cool….

I startfältet finns också Malin Hamilton/Fleetwood, Kristian von Krusenstierna/Biggles 1015, Sofie Lexner/Charming Boy 26 och Juliette Ramel/Ten Points. Caroline Darcourt är reserv med Paridon Magi. De utländska ryttarna ska vara anmälda senast den 17 februari.

Gothenburg Horse Show är näst sista deltävlingen innan världscupfinalen i Lyon, Frankrike, i april. Tinne Vilhelmson Silfvén, som under vintern tävlar i Florida, leder ligan stort före regerande världsmästaren Edward Gal, Holland. Näst bästa svensk är Malin Hamilton på fjortonde plats.

Totalt går nio ryttare från den västeuropeiska ligan till final. Innan det är dags för Gothenburg Horse Show rids en världscupdeltävling i tyska Neumünster, 13-16 februari.

Aktuell ställning i Reem Acra FEI World Cup Dressage, västeuropeiska ligan:
1) Tinne Vilhelmson Silfvén, Sverige, 74 poäng

Lördag 1 mars ca 17:00 Reem Acra FEI World CupTM Grand Prix Kür

Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show, 0722-32 56 05
Matilda Hjertstrand, pressansvarig Gothenburg Horse Show, 0709-79 56 31

Gothenburg Horse Show 26 februari - 2 mars 2014, http://www.gothenburghorseshow.com/

Fullständigt program: http://www.gothenburghorseshow.com/program/program/