Hästar på stranden, mitt i stan

Hästar på stranden, mitt i stan

En annorlunda syn möter hundägarna på Ribersborg i Malmö just nu. Deras stora hundrastplats är fylld med hinder. Man förstår snabbt att det handlar om hästar - men hur ska de kunna hoppa här?

Nej, det ska de inte, hindren ska köras med häst och vagn. Ribersborg riggas för fullt för Malmö City Horsedriving, internationell sportkörning med deltagare från Sverige, Danmark, Norge och Tyskland.

På onsdag kommer de internationella ekipagen, cirka 40 kuskar. Deltagarna kör häst eller ponny, i enbet eller par.
De inleder med hästbesiktning på eftermiddagen och kör sedan sin dressyr på torsdagen. Fredag är det dags för de nationella ekipagen, cirka 30 startande att köra sin dressyr.

På lördagen kommer det alla väntar på - maraton! Sex tekniska hinder längs med havet, med Turning torso och Öresundsbron i bakgrunden. Banbyggare Kim Andreasen från Danmark har gjort ett gediget arbete tillsammans med sina svenska kollegor.
På söndagen avslutas tävlingen med precisionskörning och vinnarna koras.

Malmö City Horsedriving 5-8 augusti, tävlingsplats Ribersborg, Malmö

Tidsprogram