Hästfest i Friends Arena 2014

Ny arena och ny sportchef.
Sweden International Horse Show flyttar in i Friends Arena den första advent 2014.
- Nu tar svensk ridsport ett nytt stort kliv i sin utveckling. Vår sport tar plats i norra Europas största och modernaste arena. Vår sport förtjänar inget mindre, säger Ulf Rosengren, ordförande SIHS

Ridsportens organisation bakom Stockholm International Horse Show flyttar till Friends Arena i Solna. Samtidigt anställer evenemanget en av Sveriges största idrottsstjärnor och ryttare, Malin Baryard Johnsson, som ny sportchef.

- Det är en ära för mig att få vara en del av Sweden International Horse Show. Framförallt är det en utmaning för mig och jag älskar utmaningar.

- Jag tar med mig två decenniers tävlande på högsta nivå i olika världsdelar, som jag tror kan tillföra en hel del. Men naturligtvis är jag ödmjuk inför uppgiften. Det har varit 21 underbara år på Globen men jag har varit och tittat på Friends Arena och ser att den nya arenan öppnar för helt nya möjligheter.

För Svenska Ridsportförbundet blir Sweden International Horse Show i Friends Arena en stor utmaning.

-Vi har en mycket duktig organisation inom ridsporten som nu får chansen att växa in i den nya arenan. Vi får andra resurser på Friends för att lyfta adventstävlingarna till en helt ny nivå. Detta gäller både det sportsliga och utrymmesmässiga möjligheter.
Tillsammans med organisationen i Friends Arena ska vi bygga ett nytt evenemang i världsklass, säger Svenska Ridsportförbundets ordförande Anders Mellberg.

Caroline Berggren, Sweden International Horse Show, 0707-18 45 06