Historisk hästkväll på Strömsholms slott

Pressmeddelande  •  2012-05-24 16:14 CEST

Från överklassfasoner och militär sport till folkrörelse och populär flickidrott
- Susanna Hedenborg föreläser om ridsportens förvandlingsnummer och galopperande utveckling under 100 år

När: 7 juni 2012 klockan 19.00
Var: Rikssalen, Strömsholms Slott
Anmälan senast 4 juni till: ridsport@ridsport.se

Kvällen är en del i Hästens Dag, en hyllning till hästen och en del av Svenska Ridsportförbundets jubileumsfirande i samband med Strömsholmstävlingen 5-10 juni. Kvällen är kostnadsfri.

2012 fyller Svenska Ridsportförbundet 100 år. Susanna Hedenborg, hästtjej, professor i Idrottsvetenskap vid Malmö Högskola och docent i ekonomisk historia, skriver ridsportens jubileumsbok. Hör henne berätta om en spännande förvandling och ett sekel fyllt av hästkraft, men också om människors kraft, val och idéer, i en historisk miljö på klassisk ridsportmark. Under kvällen håller även ”Klubben” på slottet, klubbrummet från den militära ridskolan och en historisk ridsportskatt, öppet.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom