Historisk hästkväll på Strömsholms slott

Från överklassfasoner och militär sport till folkrörelse och populär flickidrott
- Susanna Hedenborg föreläser om ridsportens förvandlingsnummer och galopperande utveckling under 100 år

När: 7 juni 2012 klockan 19.00
Var: Rikssalen, Strömsholms Slott
Anmälan senast 4 juni till: ridsport@ridsport.se

Kvällen är en del i Hästens Dag, en hyllning till hästen och en del av Svenska Ridsportförbundets jubileumsfirande i samband med Strömsholmstävlingen 5-10 juni. Kvällen är kostnadsfri.

2012 fyller Svenska Ridsportförbundet 100 år. Susanna Hedenborg, hästtjej, professor i Idrottsvetenskap vid Malmö Högskola och docent i ekonomisk historia, skriver ridsportens jubileumsbok. Hör henne berätta om en spännande förvandling och ett sekel fyllt av hästkraft, men också om människors kraft, val och idéer, i en historisk miljö på klassisk ridsportmark. Under kvällen håller även ”Klubben” på slottet, klubbrummet från den militära ridskolan och en historisk ridsportskatt, öppet.