Jens Fredricson och RS Lunatic tillbaka i topp

Jens Fredricson och RS Lunatic tillbaka i topp

EM-bronsmedaljören i lag 2013, Jens Fredricson, är tillbaka i vinnande form med RS Lunatic. I söndagens delfinal av Volkswagen Grand Prix hos Billdals Ridklubb red han en gastkramande omhoppning och tog hem segern.

- Det är först nu Lunatic är riktigt tillbaka, sa mycket glad Jens Fredricson.
Målet 2014 för Jens och Lunatic var VM. Men på grund av en skada hos Lunatic fick Jens Fredricson sitta på läktaren i Caen, Frankrike, och heja fram bland andra brorsan Peder i det svenska laget.
Skadan är läkt och Lunatic är piggare och gladare än någonsin.
- Jag höll nästan på att ramla av i omhoppningen. Så pigg är han, sa Jens med ett skratt.
Genom segern är han nu direktkvalad till Volkswagen Grand Prix och slutfinalen på Flyinge 18-19 november.

Unga duktiga Stephanie Holmén som rider store Thriller P suckade lite och sa:
- Det känns som en seger att vara tvåa efter snabbe Lunatic, sa hon. Men jag älskar att rida här i Billdal.
Till vardags jobbar Stephanie hos paret Lisen och Peder Fredricson, som beridare.
Stephanie är också finalklar för Flyinge, precis som trean klubbkamraten från Österlen, Olof Smith med hästen Hubertus.
- Det var målet med resan hit att bli klar för finalen. Så det känns riktigt riktigt bra, säger han.

På Flyinge ställs trion mot inte minst de svenska utlandsproffsen som är högst rankade på världsrankingen, bland annat Rolf-Göran Bengtsson, VM-fyran i Frankrike. Det kan bli dueller i världsklass.
I finalen på Flyinge står också två biljetter till Friends Arena på spel. De två främst placerade i finalen får en inbjudan till de internationella hoppklasserna under Sweden International Horse Show.

Resultat
Volkswagen Grand Prix, 1,50-hoppning med winnning round: 1) Jens Fredicson, Strömsholms Ridpsortförening, RS Lunatic 0+0 35,64 2) Stephanie Holmén, Österlens RK, Thruiller P 0+0 37,43 3) Olof Smith, Österlens RK, Hubertus 4+0 38,07 4) Niklas Arvidsson, Helsingborgs, FRK, Click and Cash 0+4 38,22 5) Niklas Jonson, Strömsholms RSF, Caral 4+0 39,16 6) Linda Heed, Trosa Vagnhärad, Bee Wonderful 4+4 39,50

Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Sverige, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Caroline Lundström, projektledare Volkswagen Grand Prix, 070-978 49 01, caroline@lundstromdesign.se