Lotta Finstorp ny ordförande i dressyrkommittén

Lotta Finstorp ny ordförande i dressyrkommittén

Lotta Finstorp, Mellösa i Sörmland, blir ny ordförande i Svenska Ridsportförbundets dressyrkommitté.
Per Lundberg, som förtjänstfullt hållit i ordförandeklubban för svensk dressyr i fyra år, har valt att lämna sitt uppdrag i år.

Efter sommarens OS i London lämnar han över ordförandeklubban.
- Det normala är att en ordförande ska sitta från ett OS till nästkommande. Det har varit fyra fantastiska år, säger han. Det har varit en sådan glädje i arbetet i kommittén, säger Per Lundberg.
Per Lundberg lämnar en kommitté som andas framtidstro.
- Här kan vi tala om enträget lagarbete. Det känns som allt utvecklats ett steg till, säger han.

Lotta Finstorp tar över klubban under SM i dressyr på Flyinge.
- Det ska bli oerhört spännande och jag är hedrad över att ha fått frågan och uppdraget, säger hon.
- Här på Flyinge får jag också en chans att träffa personerna inom dressyren, både ryttare, funktionärer och inte minst kommittén.

Lotta Finstorp bor i Mellösa i Sörmland och sitter på Sörmlandsbänken i riksdagen för moderaterna. I riksdagen har hon bland annat arbetat för att ridsporten ska bli en avdragsgill friskvårdsförmån och att ridsporten ska jämställas med andra idrotter i det fallet.
Hon är dressyrdomare Intermedidiare I och dömer på ett tjugotal tävlingar om året. Lotta Finstorp har tidigare varit domarutbildare och har varit aktiv i ridsporten med Sörmland som bas i många år.
- Ordförandeskapet i dressyrkommittén är ett nytt uppdrag för mig och det ska bli roligt. Jag har många idéer kring hur vi kan utveckla och marknadsföra dressyren både på elitnivå och på breddsidan.
Lotta Finstorp har tävlat upp till St George-nivå men numera får det egna  tävlandet vila.

Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 35
Lotta Finstorp, ordförande Svenska Ridsportförbundets Dressyrkommitté, 070-5106238
Per Lundberg, t ordförande Svenska Ridsportförbundets Dressyrkommitté, 0705-641757