Matiné kommer till Globen!

Pressinformation från Stockholm International Horse Show 2006-11-24 Matiné kommer till Globen! Succéekipaget från VM i Aachen kommer till Globen och Stockholm International Horse Show. Tidigare har Andreas Helgstrand tackat ja till att rida världscupen i Stockholm. Nu meddelar dansken att han tar med sig Blue Horse Matiné, det nioåriga stoet som sensationellt bar Andreas Helgstrand till seger i Grand Prix-klassen och två VM-medaljer i Aachen. - Det blir spännande, Matiné har bara gått en större tävling inomhus förut, i Århus förra året, säger Andreas Helgstrand med ett leende. En anledning till att Andreas Helgstrand bestämt sig för att rida Matiné i Stockholm är att han vill vara väl förberedd inför finalen i Las Vegas. Han vill ha båda sina topphästar redo. - För att få vara med i världscupfinalen måste hästen ha startat två deltävlingar. Don Schufro har redan en start i ryggen. För Matiné skulle det bli ett rätt långt uppehåll mellan tävlingarna om jag väljer en tävling senare på säsongen. Andreas Helgstrand har mött Stockholmspubliken förr. 2004 vann han Världscupdressyren i Globen med Blue Hors Cavan. Andreas Helgstrand är väldigt förtjust i sin vita dam. - Att rida Matiné är jätteroligt, hon är så framåt och har så mycket nerv. Till styrkorna hos den blott nioåriga sagohästen hör hennes bländande piaff och passage. De vann danska mästerskapen tillsammans förra året. I år värmde de upp för dubbla VM-medaljer med bland annat segrar i de internationella tävlingarna i tyska Lingen och Wiesbaden. I Aachen vann Andreas Helgstrand den inledande Grand Prix och fick hela den stora arenan att formligen explodera när över 40 000 VM-besökare gav honom stående ovationer. Segern följdes upp med ett VM-brons i Grand Prix Special och ett VM-silver i Grand Prix Kür. Mer information och komplett tidsprogram finns på www.stockholmhorseshow.com