Minna Telde tvingas avstå start i världscupküren

Minna Telde och Don Charly startar inte i den avgörande världscupküren på lördagen.
Don Charly är halt på höger fram, han har trampat snett och vrickat sig. Troligen hände incidenten redan på torsdagsmorgonen.
- Jag kände att något inte var som det skulle. Vi kontaktade veterinären på tävlingsplatsen som gick igenom Don Charly, han fick trava upp men visade ingen hälta eller andra symptom, säger Minna Telde.
- Hade han gjort det hade jag naturligtvis inte startat, men Don Charly är en riktig kämpe och vill alltid göra sitt bästa.
Ekipaget startade och fick bland annat högsta betyg i skrittmomentet.
På fredagsförmiddagen kontaktade Minna Telde veterinären igen som avrådde från start.
- Tävlingsveterinären harockså varit i kontakt med vår svenske landslagsveterinär Jonas Tornell, säger Minna Telde.
- Just nu är livet surt, säger en besviken och ledsen Minna.

Världscupfinalen i dressyr, FEI World Cup Final Dressage, avgörs i Las Vegas, USA. Grand Prix Kür rids på lördag 18 april 19:00 lokal tid.

Kontakt: Lotta Amnestål, informationschef, 0709-79 56 35