Åtta nationer i världscupdressyren

Åtta nationer i världscupdressyren

I startfältet till världscupdressyren under Stockholm International Horse Show finns åtta nationer representerade.
Här finns bland andra nuvarande världscupfemman Fabienne Lütkemeier från Tyskland.
I Ericsson Globe möter hon bland annat Tinne Vilhelmson Silvén som är trea i världscuptabellen efter de inledande deltävlingarna. Tre fjärdedelar av det svenska EM-laget med Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel och Malin Hamilton kommer att finnas på startlinjen.

- Det känns fantastiskt att komma till Stockholm och rida för hemmapubliken, säger Tinne Vilhelmson Silfvén, som ju är titelförsvarare i Ericsson Globe.
Patrik Kittel gör säsongsdebut med sin topphäst Watermill Scandic HBC. Scandic var tvungen att stå över EM i somras på grund av skada men är nu tillbaka igen.
- Det ska bli jättekul att komma tillbaka och rida i Stockholm, säger Patrik entusiastiskt.
- Det blir Scandics första tävling efter skadan han fick inför EM så nu är vi taggade, säger Patrik.
Minna Telde tvingas stå över Stockholm International Horse Show sedan Santana fått en infektion och har feber.

Ytterligare tre svenska ryttare finns i världscupdressyrens startfält som totalt har 18 ryttare från åtta nationer.
Det är Cecilia Andrén Dorselius med Lennox, Charlotta Haid Bondergaard med Triviant och Kristian von Krusenstierna med Biggles 1015.

Reem Acra FEI World Cup, världscupen i dressyr, rids i två delar. På lördagen Grand Prix, det obligatoriska programmet, där Stockholm International Horse Show i år kan bjuda på ett fint hederspris i klassen. Den som vinner Grand Prix får en komplett A-projektering av Villa Skagen, designad av den prisbelönte arkitekten Pål Ross.
På söndagen i Grand Prix Kür, det fria programmet till musik, fördelas världscuppoängen och segraren kan åka hem i en alldeles ny Volkswagen.

Ulf Rosengren, ordförande Stockholm International Horse Show, 0705-16 69 00
Bo Jenå, förbundskapten dressyr, 0709-79 05 46
Lotta Amnestål, pressansvarig Stockholm International Horse Show, 0709-79 56 35

Stockholm International Horse Show med Reem Acra FEI World Cup 28 november-1 december