Nu kan fler söka Agrias stipendium

Var finns den nya Angelica Augustsson, SaraHenrietta och Christoffer Forsberg? Fram till första oktober kan talangfulla ryttare och kuskar söka Agrias stipendium. Nytt för i år är att stipendierna nu kan sökas för fler grenar inom Ridsportförbundet.

Agrias stipendier har tidigare riktat sig till ryttare inom dressyr, hoppning och fälttävlan. Från och med i år kan även ryttare med funktionshinder, voltigörer, d, distansryttare samt kuskar ansöka om 50000 kronor och titlarna Agria Ponnyryttare, Agria Juniorryttare och Agria Young Rider.

- Sedan många år har Agrias stipendier varit ett sätt att stimulera ungdomar inom ridsporten i Agrias samarbete med Svenska Ridsportförbundet. Under åren har intresset från andra grenar ökat och därför välkomnar vi sökande från fler discipliner inom Svenska Ridsportförbundet, säger Suzanne Burdén, Agria Djurförsäkring.

Stipendiet är tänkt som en morot och som ett bidrag att investera i sin tävlingskarriär. Några av de tidigare stipendiaterna är bekanta namn som Angelica Augustsson (år 2003), SaraHenrietta Bergström Källström (år 2007) och Christoffer Forsberg (år 2008). För Christoffer, som under 2008 har tagit dubbla SM-guld som Young Rider och Senior, har stipendiet varit mycket värdefullt.

- Jag har kunnat fortsätta träna för de bästa tränarna, kunnat tävla internationellt och genom det lyft mig ett steg till tack vare Agriastipendiet, säger Christoffer Forsberg.

Stipendierna på 50 000 kronor delas ut till tre olika ryttare. Agria Young Rider kan sökas av ryttare som är mellan 18-20 år, Agria Juniorryttare mellan 15-17 år och Agria Ponnyryttare av dem som är upp till 17 år.

Mer information, pressbild på Christoffer samt ansökan finns på www.agria.se samt www.ridsport.se. Ansökan ska finnas SvRF tillhanda senast 1 oktober.

För mer information om Agrias ridsportsatsningar, besök www.agria.se eller www.ridsport.se.
Du kan också kontakta Suzanne Burdén, marknadssamordnare Agria Djurförsäkring, 073‑9642181 eller Emelie Samuelsson, informatör, Svenska Ridsportförbundet, 0709‑795631.