Nyhetsbrev från Svenska Ridsportförbundet vecka 31 2007

Aktuellt kalendarium med datum, tävlingsplatser, ryttare, hemsidor och presskontakter finns längst ner på nyhetsbrevet Internationellt 2-5 augusti Unghäst-VM i dressyr Kommande helg avgörs unghäst-VM i dressyr i Verden, Tyskland. Sverige ställer upp med tre 5-åriga hästar och tre 6-åriga hästar. Minna Telde utgör halva laget med tre hästar, Anna Svanberg rider två av dem och Gunilla Byström en. Läs mer HÄR 6-12 augusti EM i voltige Sverige skickar ett lag två individuella startande till EM i voltige i Ungern. På senaste EM 2005 var det svenska laget femma och Lina Hansson blev 16 individuellt. Läs mer HÄR 10-13 augusti Testtävling i Hongkong Nästa år är det Ryttar-OS i Hongkong. Arrangörerna bygger, fixar och fejar och nu är det dags för generalrepetition. I augusti arrangeras en testtävling i fälttävlan med det officiella tungvrickarnamnet Good Luck Beijing - Hong Kong Special Administrative Region 10th Anniversary Eventing Competition. Sverige skickar en deltagare men huvudsaken med resan att rekognoscera på plats inför nästa år. Läs mer HÄR EM i fälttävlan för ungdomsryttare Kommande helg rids EM i fälttävlan för juniorer i Schweiz och i slutet av augusti är det dags för young rider-mästerskapet i Skottland. Sverige skickar lag till båda mästerskapen. Läs mer HÄR EM-truppen i hoppning klar Förbundskapten Maria Gretzer har presenterat de ryttare som är uttagna till EM i hoppning i augusti. Det är Rolf-Göran Bengtsson/Ninja La Silla, Helena Lundbäck/Madick, Lotta Schultz/Calibra II och Royne Zetterman/Isaac. Reserv och femteryttare är Erika Lickhammer/Irco Mac. Reserv på hemmaplan fram till dess att truppen reser till mästerskapet är Malin Baryard-Johnsson med H&M Espri. Läs mer HÄR Nationellt 31 - 5 augusti Missa inte Ponnia Cup! PonniacuP är ett familjearrangemang i samarbete mellan Smålands Ridsportförbund, tre ridsportföreingar; Västervikortens Ryttarförening, Falkens Hästsällskap, Solstadströms Rid och Körklubb och våra sponsorer Agria och Krafft. Ponnia Cup är både en tävling i både hoppning och dressyr för dem som är precis i början av sin karriär men också en vecka fylld av föreläsningar och kringaktiviteter för hela familjen. Ponnia Cup blev en jättesuccé förra året med 42 anmälda lag - Läs mer Läs mer om årets Ponnia Cup på arrangemangets egen hemsida Kontakt: Maria Holmqvist, Smålands Ridsportförbund, 070-550 54 91 1-5 augusti Final i Lamicell Cup Den nationella hopptävlingen Equality Line Horse Show på Hammarö i Karlstad i helgen håller även finalen i Lamicell Cup. Finalisterna har kvalat in från tävlingar i 19 ridsportdistrikt och deltagarna får tävla högst 1,10-meter. Finalen är en stilbedömningsklass. Kvalen har skett fram till den 4 juni och 20 ekipage i varje distrikt går vidare till en semifinal. Från semifinalen går två ekipage per distrikt, varav minst en junior, vidare till final. Lamicell Cup är en tävling med stil dvs stilbedömning är den avgörande bedömningen. Equality Line Horse Show har dragit ett stort startfält med 600 anmälda ekipage och cirka 2300 starter. Läs mer på arrangörens hemsida HÄR kan du läsa mer om Lamicell Cup och hitta finalklara ekipage 2 augusti Påminnelse - glöm inte träffen med Ridskoleambassöderna 13:00 - Läs mer HÄR 9-12 augusti Intensiv mästerskapshelg - tre x SM I mitten av augusti är det tre svenska mästerskap samma helg. Det är SM i hoppning för ponny, SM i dressyr för junior och ponny och lag-SM i fälttävlan för häst och ponny. Läs mer om SM i hoppning för ponny med final i Mountain Horse Ponny Cup 9-12 augusti på Täby Galopps stora gräsbana Läs mer om SM i dressyr för ponny och junior 10-12 augusti hos Willands Ryttarförening Läs mer om lag-SM i fälttävlan för häst och ponny hos Hermanstorps Kör och Ridklubb Sommarsamtal - ung, tuff och ridsportare Ridsport är Sveriges näst största ungdomsidrott och varje år flockas nya elever på landets 500 ridskolor. Ridsport är så mycket mer än bara rida. Det är ansvarstagande, kamratskap och gemenskap. I två sommarsamtal berättar två unga kvinnor med olika roller och inriktningar i sporten vad ridsporten betytt för dem. Läs mer HÄR om Erika Lickhammer och Helena Carlsson Aktuella ackrediteringar - Klicka HÄR EM i dressyr, La Mandria, Turin, Italien 30 augusti - 2 september. Sista dag 1 augusti EM i fälttävlan, Pratoni del Viviaro, Italien 13-16 september. Sista dag 10 augusti Mediaguiden Tävlingssäsongen är i gång på allvar och stortävlingar och mästaerskap radar upp sig. I Mediaguiden, som fräschats upp under våren och där mer information och fler ryttare fått utrymme, hittar du info inför sommarens tävlingssäsong. Mediaguiden - lägg upp bland favoriter på din dator Aktuellt kalendarium med datum, tävlingsplatser, ryttare och hemsidor Internationella tävlingar vecka 31 1-5 augusti Sao Paulo, Brasilien CSI***** internationell hoppning http://www.csisaopaulo.com/br/index.php Svenska ryttare: Malin Baryard-Johnsson 2-5 augusti Hachenburg, Tyskland CSI*** internationell hoppning http://www.csi-hachenburg.de/ Svenska ryttare: Rolf-Göran Bengtsson, Helena Lundbäck, Christina Gustafsson 2-5 augusti Verden, Tyskland CH-M-YHorses-D/CDI*** internationell dressyr och VM i dressyr för unghästar http://www.verden-turnier.de/ Svenska ryttare: Maria von Essen, Patrik Kittel, Louise Nathhorst, Emma Karlsson, Maria Borg 5-åriga hästar: Impuls 1139/Anna Svanberg, La Prii/Minna Telde, Meges/Minna Telde 6-åriga hästar: Hermes 1086/Anna Svanberg, Quite a Miracle/Gunilla Byström, Santana 1111/Minna Telde 2-5 augusti Schenefeld, Tyskland CIC***-W internationell fälttävlan FEI World Cup Eventing http://www.schenefeld-eventing.de/ Svenska ryttare: Linda Algotsson, Sara Algotsson, Viktoria Carlerbäck, Anna Nilsson, Therese Häggsjö, Caroline Kjellman, Sara Nilsson, Anneli Persson, Theodor Wharén 2-5 august Avenches, Schweiz CH-EU-J-C EM fälttävlan juniorer http://www.complet-avenches.ch/ Svenska ryttare: Christoffer Forsberg, Hannes Melin, Ludwig Svennerstål, Maria Bredberg Internationella tävlingar vecka 32 6-12 augusti Kaposvar, Ungern CH-EU-V internationell voltige EM i voltige http://www.lovasszovetseg.hu/ Svenska voltigörer: Laholms RF Voltige, Lina Hansson, Fanny Mossberg 8-12 augusti Dublin, Irland CSIO***** internationell hoppning Samsung Super League http://www.dublinhorseshow.com/index.php Svenska ryttare: Niklas Arvidsson, Peter Eriksson, Linda Heed, Fredrik Gustafsson 11-13 augusti Hongkong, CCI** internationell fälttävlan, testtävling inför OS 2008 http://www.equestrian2007.org/eng/index.aspx Svenska ryttare: Anna Hilton 10-12 augusti Valkenswaard, Holland CSI** internationell hoppning http://www.csivalkenswaard.com/2003/nl/index.htm Svenska ryttare: Siri Swärd, Matilda Karlsson Nationella tävlingar vecka 31 1-5 augusti Sportryttarsällskapet Hammarö, Equality Line Horse Show, Elit hoppning http://www.sportryttarna.se/ 5 augusti Eksjöortens Ryttarförening, nationell hoppning http://www.eksjorf.se/ 3-5 augusti Vetlandaortens Ryttarförening, nationell ponnyhoppning, Final Ridsport Ponny Cup http://www.vrf.dk/ 4 augusti Tjust Distansklubb, nationell distansritt Rökullaritten 100 km http://hem.bredband.net/b271765/index.html Nationella tävlingar vecka 32 9-12 augusti Willands Ryttarförening SM i dressyr ponny/junior http://www.willands.se/sm2007/main/default.asp Kontakt: Louisa Jirsell, tävlingsledare 0709-98 20 05 eller 0709-98 19 55 10-12 augusti Hermanstorps Kör o Ridklubb lag-SM fälttävlan ponny/häst http://www.hkrk.nu/ Pressansvarig: Stig Edebalk 0346-91260, stig.edebalk@conselsor.se 10-12 augusti Täby Ridklubb SM i hoppning ponny http://www.tabyridklubb.com/TRK_PonnySM2007/default.htm Pressansvarig: Katarina Willers, 0733-601847, katarina@tradgards.se 10-12 augusti Gävle Ryttarsällskap nationell hoppning http://www.grs.nu/ 10-12 augusti Värnamobygdens Ryttarförening nationell hoppning http://www.vbr.nu/ 11-12 augusti Norrköpings Fältrittklubb nationell hoppning http://www.nfk.info/ 11-12 augusti Ostkustens Dressyrryttare nationell dressyr http://svenskidrott.se/Organisation.asp?id=48609 11-12 augusti Södra Sallerups Ryttarförening nationell hoppning http://www.ssrf.nu/ 12 augusti Lilla Edets Ridklubb nationell hoppning http://www.svenskidrott.se/organisation.asp?OrgElementId=41330 Kontaktperson: Lotta Amnestål, informationschef/presskontakt, 0709-79 56 35