Österlens Ridklubb med Andrea Persson, Linnea Ericcson-Carey, Sara Molvidsson Hellström och Shane Carey vann finalen i Folksam Elitallsvenska på söndagen under Falsterbo Horse Show. Lagledare Gitte Lindskog och Katarina Jönsson. Foto: SvRF

Österlens Ridklubb vann Folksam Elitallsvenska

Österlens Ridklubb är bäst i Sverige på laghoppning, svenska mästare och vinnare av finalen i Folksam Elitallsvenska.
- Vi gillar att vara ettor, sa Olof Smith för dagen supporter, tränare och femte ryttare i laget.

Först fram för att gratulera var Lisen Bratt Fredricson, aktiv i klubben som just blivit svenska mästare i laghoppning.
- Jag är bara supporter. Det här sköter våra lagledare Kattis Jönsson och Gitte Lindskog, säger hon.

I finallaget red Andrea Persson, Linnea Ericsson-Carey, Sara Molvidsson Hellström och Shane Carey.

Kattis Jönsson och Gitte Lindskog förklarade vad som behövs för att skapa ett guldlag:
- God stämning och att alla är så go´a mot varandra.
Ryttarna har det bra och får göra det de är bra på – rida.
- Vi fixar kläder, gemensamma middagar och service under tävlingarna.

Det var härliga känslor även hos silverlaget IM Sportriders från Kristianstad som gjorde sin första finalstart i år och fick rida omhoppning mot Nääs Hästförening för att få medaljerna.
Satu Liukkonen fick något blankt i ögonen och sa:
- Vi kom hit utan att ha några förväntningar alls på oss. Så blir det silver.

- Det är så härligt att få vinna, sa segervana Linnea Ericsson Carey som också hade maken Shane i laget.
Gitte Lindskog satt stolt vid sidan av prischecken på 200 000 kronor.
- Vi kommer att fördela prispengarna rättvist inom laget och så får klubben en liten del.
Det är en storhet hos Österlens Ridklubb att kunna avvara några av sina toppryttare i finalen. Stephanie Holmén, världscupvinnare, har ridit en omgång i grundserien, och Peder Fredricson, världstvåan, har inte ridit någon omgång. För det behövdes inte.

Bronslaget hör hemma på västkusten och heter Nääs Hästsportförening. Det var ett tufft rent tjejlag med ungdomlig touch men med massor av rutin. Det bubblar av känslor före, under och efter ritterna.Det osar hett när en bom faller och jublas lika mycket när allt går rätt.

- Det här är ett lyft för ridsporten och helt otroligt bra final och det var mycket publik, kommenterade Svenska Ridsportförbundets generalsekreterare Annika Tjernström.
Uppskattningsvis var det närmare 5 000 på plats för att se finalen i Folksam Elitallsvenska.
Nääs Hästsportförening, Värnamobygdens Ryttarförening och Österlens Ridklubb bussade sina supporters till finalen. Största bussen hade Nääs för 70 personer.
Folksams verksamhetschef Anna-Karin Laurell menade:
- Ridsporten sysselsätter så många, nästan från vaggan till graven. Och Folksam gillar det här med samarbete och lagtävling. Så Folksam Elitallsvenska brinner vi för. Ridsporten är också unik med samarbete över laggränserna.

Final Folksam Elitallsvenska – lag-SM i hoppning.
Guld
Österlens Ridklubb 0+0
Lagledare: Gitte Lindskog/Katarina Jönsson
Ryttare: Andrea Persson/ F. Las Vegas, Linnea Ericsson-Carey/Contenance, Sara Molvidsson Hellström/J Boston S.E, Shane Carey/Boomerang

Silver 4+8+4 39,40
IM Sportriders Ryttarförening, Kristianstad
Lagledare: Iwona Majewska
Ryttare: Rasmus Nilsson/Fairytale H/Anders Wemlerth/ Calinka v/d Zuuthhoove, Satu Liukkonen/Diarado´s Love ELiTH, Magnus Jakobsson/Meluha S

Brons
Nääs Hästsportförening 0+8+8 40,80
Lagledare: Per-Arne Petersson
Ryttare: Wilma Jacqueline Glans/ Alma A, Jenny Törnqvist/Grace Graphic K (omg 1), Linn Widmark/Coleburn (omg 2), Emma Emanuelsson/Chaploon, Karin Martinsen/Quantos.

Folksam är idrottens försäkringsbolag och är sedan flera år stolt samarbetspartner till Svenska Ridsportförbundet och Elitallsvenskan.