Ponny-EM 2015 till Malmö

Ponny-EM 2015 till Malmö

Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet och Malmö City Horse Show 2014-06-10

Svenska Ridsportförbundet och Malmö City Horse Show står värd för samlade ponny-EM 2015. Det beslutade FEI, det internationella ridsportförbundet, under tisdagseftermiddagen.

Mästerskapet, FEI European Championships for Ponies, kommer att avgöras 5-9 augusti på Ribersborg i Malmö. Det blir tre grenar: hoppning, dressyr och fälttävlan.

- Vi är mycket glada att FEI än en gång visar sitt stora förtroende för Malmö Stad som arrangör av mästerskap i Malmö. Extra glada är vi för att detta är en tävling som vänder sig till unga människor inom ridsporten. Tävlingarna har alla de värden som Malmö Stad och Region Skåne värdesätter. Inte minst att flickor tävlar mot pojkar på lika villkor, säger Per Magnusson, tävlingsledare för Malmö City Horse Show.

Organisationen bakom Malmö City Horse Show har mångårig erfarenhet av att arrangera stora tävlingar och mästerskap. Världscupen i fälttävlan, Young Rider-EM i fälttävlan och inte minst seniorernas EM i fälttävlan förra året är bara några av de stora tävlingar som arrangerats genom åren. I år väntar tio dagars hästfest när nationella hopptävlingar, internationell ungdomsdressyr och FEI Nations Cup i fälttävlan ska avgöras på Ribersborg 25 juli – 3 augusti.
- Nästa års Ponny-EM ligger också i linje med den väg som Malmö City Horse Show har slagit in på genom att anordna en internationell dressyrtävling för unga ryttare i samband med årets tävlingar, säger Per Magnusson.

- Det betyder mycket för våra ungdomars utveckling att ha ett mästerskap på hemmaplan. Ribersborg är en utmärkt tävlingsplats med sina stora ytor samtidigt som det ligger nära staden. Det känns dessutom givetvis tryggt med en så erfaren organisation som vi har i Malmö, säger Wiveka Lundh, sportchef på Svenska Ridsportförbundet.

Arrangörens hemsida: http://www.malmo.se/mchs

Kontakt: