Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet

Göteborg Horse Show 13-16 april 2006 - Special 3 Semifinal i GP Ponnyn Dressyren tar sats för London 2012 Sista dag för ackreditering Semifinal i GP Ponnyn I helgen gör de 30 semifinalisterna i GP Ponnyn upp om vilka tio det blir som får rida i Scandinavium i påsk. Semifinalen rids på söndag i Kungsbacka. Semifinalisterna hittar du här http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=139379&x=1&a=202067 Kungsbacka Ridklubbs hemsida http://www.kungsbackaridklubb.nu/ Dressyren tar sats för London 2012 Göteborg Horse Show är av tradition en högborg för hoppningen. Dressyren har dock funnit sin plats här och efterlyses livligt av publiken de år den saknats i programmet. I år är det London 2012 - den yngre, lovande och kommande dressyren - som står i fokus. Vi får se unga hästar med erfarna och rutinerade ryttare, och unga men väl så rutinerade ryttare på sina hästar. Jan Brink, världstvåa och ankare i VM-laget, kommer med Briar-sonen Björsells Biggles och får sällskap av några av de mest lovande unga hästarna just nu. Helena Weibull, åtta i ungdomarnas egen världscupfinal, och Juliette Ramel, sjua i EM-küren, representerar den kommande dressyreliten. Björsells Biggles visar samma tendenser som sin far, den mäktige Briar. Han kommer att bli bra, kanske bäst av dem alla. Biggles vann inte Breeder´s-finalen som femåring men det var nog bara ett förbiseende. Som 6-åring vann hann både Scandinavian Open och Breeder´s Trophy, och förra året toppade han Falsterbos 7-årschampionat. I somras gjorde Biggles internationell debut på den stora arenan i Aachen. Om Brink vill är nog Biggles sugen på att ta över efter pappa som stallets topphäst. Efendi är en dansk import som tog en sjätteplats i 7-årschampionatet i Falsterbo 2004 och sedan dess fortsatt att övertyga. Med sin ryttare och ägare Pia Fälth tävlade han framgångsrikt i Lilla rundan på nationella tävlingar förra året och gjorde internationell debut i Norge under Arctic Equestrian festival i februari. En andraplats i Intermediaire I blev bästa resultatet där. Nu kommer den svarte valacken till Scandinavium. Jackaroo har hoppblod på fädernet men visar fina takter på dressyrbanan. Han var fyra i Breeder´s Trophy som femåring och lade beslag på förstaplatsen ett år senare i 6-årsfinalen. Förra året gick han med segrar och placeringar i Lilla rundan och var för ute och kände på tävlingsluften i Åstorp för några veckor sedan med Lotta Jerhammar-Cidheden i sadeln. Zardin Firfod kommer som sin ryttare från Danmark, men Per Sandgaard har nu gjort Sverige till sitt nya hemland och tagit flera lovande unghästar med sig. Zardin är en av dem och förra året var hingsten åtta i 7-årschampionatet i Falsterbo. Innan dess visade Zardin framhovarna i de danska bruksproven och unghästchampionaten. Han kom till Per som sjuåring. Efter en höst av utbildning och utveckling bar det av till hingstvisningarna i Herning i Danmark i mars där det blev en andraplats i Intermediaire I Kür för ekipaget. Juliette Ramel, Eslöv, 19 år, och Melvin C går från klarhet till klarhet. I förra sommarens EM för juniorer var ekipaget sjua i den avslutande küren och kom på en tiondeplats totalt. Nu är hon förstaårs-young rider. Helena Weibull, Harlösa, 21 år, fick en inbjudan till den allra första världscupfinalen i dressyr för unga ryttare i höstas. Med Fabioso var hon femma i kvalklassen och gick till final med de åtta bästa i kvalet. Där blev det en åttondeplats för ekipaget. I världscupfinalen red de bästa från EM tillsammans med ryttare från Japan, USA, Kanada och Brasilien. Göteborg Horse Show 13-16 april 2006 Lördag 15 april 10:00 Intermediaire I Söndag 16 april 10:00 Intermediaire I Kür Fakta: Björsells Biggles 1015, född 1998 e. Björsells Briar u. Susanna e. Krevad. Uppfödare: Ingrid Lundberg Persson, Klippan. Ryttare: Jan Brink, Hässleholm Efendi, född 1997 e. Come Back II DVH 560 u. Gazelle. Uppfödare: Holger Olson, Danmark. Ryttare: Pia Fälth, Valskog Jackaroo, född 1997, e. Cortez u. Jarra e. Martini. Uppfödare: Angelica Karlsson. Ryttare: Lotta Jerhammar-Cidheden, Norrköping. Zardin Firfod, född 1998, e. Gribaldi u. Zawanne e. Schwadronzur. Uppfödare: Morten Plenborg, Danmark. Ryttare, Per Sandgaard, Katrineholm Melvin C, född 1994, e. Ferrington u. Cicara II e. Beaujolais. Uppfödare: J Domingo, Spanien. Ryttare: Juliette Ramel. Fabioso, född 1991, e. Ismir u. Fasima e. Favorit. Uppfödare: Olof Hjertberg. Ryttare: Helena Weibull. Sista dag för ackreditering Göteborg Horse Show 13- 16 april Ackreditering senast 31 mars Ackreditering Komplett tidsprogram: www.goteborgshorseshow.com På www.ridsport.se finns en bildkavalkad över 30 år med Göteborg Horse Show - välkommen att njuta och minnas Pressansvariga Götebrog Horse Show Mayvor Thorin, 0705-828420 mayvor.thorin@gotevent.se Lotta Amnestål, 0709-79 56 35 lotta.amnestal@ridsport.se