Ridsport - EM i voltige på Bökeberg - inbjudan till presskonferens

EM i voltige på Bökeberg

Snart fylls Bökeberg av vältränade atleter som utan tvekan hoppar upp på en galopperande häst i farten för att utföra ett gymnastiskt program på hästryggen.
Det är entusiastisk publik på fullsatta läktare, medryckande musik och nervpirrande tävling med hästryggen som tävlingsplats. Det är med andra ord dags för Europamästerskap i voltige!

425 voltigörer från 16 nationer kommer till Skåneanläggningen Bökeberg i närheten av Svedala och Sturup.
Sverige har lag och individuella startande i senior- och juniorklassen samt i damklassen.

På onsdag berättar vi mer om voltige och Europamästerskapet.

Inbjudan till presskonferens inför EM i voltige
Tid: onsdag 29 juli 11:00
Plats: Bökeberg, pressrummet
Vi berättar mer om voltige och om Europamästerskapet. Du får träffa några av de svenska voltigörerna, landslagsledare Johnny Fiskbaek samt representanter för organisationskommittén.
Intresseanmälan till pressansvarig Karsten Erichs, 070-2472300, karre@informationsbolaget.se, senast tisdag 28 juli 18:00.
Varmt välkommen till EM i voltige!

Kan du inte vänta till på onsdag är du välkommen att kontakta Karsten Erichs enligt ovan eller Lotta Amnestål, Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 35.

FEI European Vaulting Championships
för seniorer, juniorer, lag, damer och herrar individuellt
Tid: 29 juli - 2 augusti 2009
Plats: Bökeberg, Svedala
Vägbeskrivning: Bökeberg ligger längs väg 108, ca 2 km norr om Svedala. (Gatuadress för GPS inställning: Lundavägen 427, Svedala)
Antal startande: 16 nationer, 10 lag senior och /eller junior - 425 deltagare
Finaler: lördag 1 augusti och söndag 2 augusti
Ackreditering: Klicka HÄR http://www.stockholmhorseshow.com/ackreditering/
Pressansvarig: Karsten Erichs, 070-2472300, karre@informationsbolaget.se

Svenska startande
Sverige startar med lag både i junior- och seniorklassen samt individuellt i damklassen.
Juniorer Lag: Emelie Uddenäs, Elin Härkönen, Louise Rundgren, Natalie Brixland, Emma Nilsson, Ellen Jönsson, Amalie Sneckenborg, My Benderoth, Camilla Andersson. Linförare: Kim Rundgren
Individuella: Kristina Dahmén, Sandra Anderberg, Elin Härkönen.
Seniorer Lag: Johanna Tagesson, Karolina Tagesson, Amanda Andersson, Deciree Åkesson, Michelle Eremar, MalinEkström, Mimmi Sjöström, Emelie Hallberg, Sandra Anderberg, Malin Fredin. Linförare: Ronja Persson
Individuella: Lina Hansson, Kajsa Hedqvist

Så går det till
En voltigetävling består av flera omgångar med obligatoriska program och fria program till musik.
Lagen tävlar i tre omgångar där de två första är avgörande för vilka 12 lag som går till final. Finalen avgörs i kür, fritt program till musik. Resultatet i de tre delmomenten läggs ihop och delas med tre.
Individuellt tävlar voltigörerna i två omgångar där varje omgång har två delmoment. 15 voltigörer går till final.

Mer information på arrangörens hemsida: http://www.vaulting2009.com/Vaulting2009/Welcome.html
Svenska Ridsportförbundets hemsida: http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingarresultat/Tavlingar/EMivoltige/