Ridsport - Första ryttarna klara för EM i Herning

Landslagsledare Agneta Aronsson har tagit ut två ryttare som ska representera Sverige i EM i dressyr för ryttare med funktionsnedsättning. Det är Kerstin Larsson Englund, Folkärna, och Sandra Karlsson, Eskilstuna.  Mästerskapet avgörs samtidigt som EM i hoppning och dressyr i Herning, Danmark 20-25 augusti.

Kerstin Larsson Englund har representerat Sverige på flera OS, VM och EM. Tillsammans med nioåriga valacken Laganzo (e. Cagancho - Cardento) slutade hon på tionde plats i EM i Moorsele 2011. Tidigare i våras tog ekipaget en fin fjärdeplats i tyska Mannheims trestjärniga kür.
Sandra Karlsson debuterar på mästerskapsnivå. Sandra rider blott sjuåriga stoet Vouge E. (e. Chapman – Bellini). Ekipaget har på kort tid presterat mycket fina resultat, senast med en tredjeplats i den trestjärniga küren i Mannheim.
- Det här är ryttare som presterat bra resultat på internationella tävlingar i år. De bör kunna rida för placeringsplats, säger Agneta Aronsson.

På tävlingar för ryttare med funktionsnedsättning delas ryttarna in i olika Grader beroende på funktionsnedsättning. Både Kerstin och Sandra rider i Grad 1b som innehåller skritt- och travmoment.
Ryttarna tävlar i klasserna Team Test, Individual Championship Test samt Kür. Resultatet i de två förstnämnda klasserna utgör lagresultatet och i klassen Individual Championship delas individuella medaljer ut liksom i kürklassen. Till küren går 30 procent av det ordinarie startfältet, dock minst sju ryttare.

Eftersom Sverige inte har något lag räknas inte resultaten i Team Test men ryttarna kan ändå välja att starta i klassen som en uppvärmning.

Prel program – EM i dressyr för ryttare med funktionsnedsättning
Tisdag 20 augusti 13:00 Hästbesiktning
Ons 21 augusti 10:00 Team Test Grad II och IV
Tors 22 augusti 14:00 Team Test Grad Ia, Ib och III