Ridsport - Lidbeck kvar över VM

Ridsport - Lidbeck kvar över VM

Årets succékapten, fälttävlans förbundskapten, Staffan Lidbeck blir kvar som förbundskapten ytterligare ett år och fortsätter arbetet mot VM 2014.
- Det är spännande och rolig utmaning, säger den 45-årige veterinären från Löberöd i Skåne.

Svenska Ridsportförbundets sportchef Wiveka Lundh är mycket belåten.
- Det ger stadga och stabilitet åt det svenska laget. Svensk fälttävlan har verkligen medvind just nu.
Staffan Lidbeck förde det svenska laget till ett EM-silver på hemmaplan i Malmö i somras.

Det blev ett minnesvärt mästerskap med massor av utropstecken. Det var den första lagmedaljen på 16 år för Sverige i ett EM! Dessutom fick Staffan Lidbeck kraft i sitt lag med OS-ryttare och debutanten i internationella seniormästerskap, Frida Andersén, som här verkligen blommade ut.

Staffan Lidbeck red OS 1992 i Barcelona, med hästen Bernhardino. Med i bagaget hade duon då ett EM-guld för Young Rider.
- Det är självklart en fördel att själv ha erfarenhet från mästerskap och att ha gjort ett OS, säger han från sin hästklinik som han driver tillsammans med hustru Lisa.
Paret är båda veterinärer med hältutredning som specialitet.
Staffan tog sin examen 1996 vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.
Han har arbetat nära de svenska fälttävlansryttarna under en längre period. Först som lagets veterinär och nu som förbundskapten och veterinär.
Han om någon kan allt om lagets hälsa från tvåbenta till fyrbenta aktörer.
Hustru Lisa hyllades vid årets fälttävlansgala och fick ta emot pris både som Årets arrangör och som SM-arrangör. Så hela familjen brinner för sporten.

Sverige Olympiska Kommitté, SOK, har ögonen på det svenska fälttävlanslaget.
Sex ryttare är med i Topp och talangprogrammet inför Rio de Janeiro.
Det är hela silverlaget, Niklas Lindbäck, Sara Algotsson Ostholt, Ludwig Svennerstål och Frida Andersén, samt Hannes Melin och Malin Petersen. Frida Andersén klev in i Topp och Talangprogrammet bara häromdagen.
- Det är bra att mitt EM-lag är intakt inför VM-säsongen. VM är ännu tuffare än EM. Det ska vi komma ihåg, fortsätter Staffan.

I veckan kom också besked att Mister Pooh blir kvar hos Niklas Lindbäck.
- Härligt att Mister Pooh är säkrad för kommande säsong, säger Staffan Lidbeck.
Den exakta planeringen för året är ännu inte klar.  Eftersom VM går på fyrstjärnig nivå, EM till exempel är trestjärnigt, vill Staffan se några av sina ryttare på fyrstjärniga tävlingar som Badminton i England, eller Luhmühlen i Tyskland.

- Frida har haft en otroligt fin utveckling med sin Herta. De är etablerade på trestjärnig nivå. Nu ska de ta ett steg till och det har de alla förutsättningar för, förklarar han.
Så det blir ett spännande fälttävlansår 2014.