Ridsport - Många toppryttare i Volkswagen Grand Prix på Strömsholm

Ridsport - Många toppryttare i Volkswagen Grand Prix på Strömsholm

Intresset är enormt för den andra deltävlingen i Volkswagen Grand Prix på Strömsholm den 11-14 oktober. Hela 86 ekipage är anmälda till lördagens kvalklass. Startfältet bjuder på några av landets bästa ryttare med bland andra Lisen Bratt Fredricson på OS-hästen Matrix, Douglas Lindelöw samt årets tre SM-medaljörer utomhus: Daniel Zetterman, Linda Heed och Viveca Lundbäck.

Strömsholms Elittävlingar i hoppning är i år en del i den prestigefyllda Volkswagen Grand Prix-serien, en serietävling med riktigt stora prispengar att rida om. Svenska Ridsportförbundets förbundssponsor Volkswagen har utökat sitt engagemang i ridsporten och ger hoppryttarna en utmaning att bita i. Satsningen räknas som en av de största inom svensk ridsport någonsin. Serien innehåller tre deltävlingar och en final varav Ridskolan Strömsholm anordnar deltävling nummer två.

Volkswagen Grand Prix blev en succé direkt och Peder Fredricson vann första omgången i Gävle inför fullsatta läktare.
- Det här är precis vad svensk hoppning behöver. En bra Grand Prix-serie med bra banor, bra underlag och bra prispengar. Vi har längtat efter det här och är så tacksamma mot Volkswagen och Bilmetro här i Gävle, berömde Peder Fredricson arrangemanget.

- För oss på Volkswagen är Volkswagen Grand Prix en unik satsning inom den framgångsrika ridsporten och dessutom en fantastisk möjlighet att visa upp våra fyrhjulsdrivna bilar. Vi är glada att få komma till Strömsholm och ser fram emot bra tävlingar, säger Caroline Lundström, projektledare på Volkswagen.

22 ryttare kvalar via lördagens kvalklass till huvudklassen, Volkswagen Grand Prix, som rids på söndagen med start klockan 15:00. Hela klassen sänds via webb-TV på www.vwgrandprix.se.

I Grand Prix-klassen rider ryttarna om totalt 180 000 kronor med 75 000 till segraren. Peder Fredricson, Holliday KGL, vann den första deltävlingen som gick i Gävle den 28-30 september. Efter Strömsholm återstår en deltävling, i Billdal 26-28 oktober.
De tre främst placerade i deltävlingarnas Grand Prix är direktkvalade till finalen på Flyinge 13-14 november. Där står, förutom prispengarna, två platser i de internationella hoppklasserna under Stockholm International Horse Show på spel.
Med Grand Prix-segern i Gävle var Peder den första att säkra en finalplats tillsammans med tvåan Emma Emanuelsson och trean Lisen Bratt Fredricson.
På Strömsholm lämnar Peder Fredricson öppet för någon annan att ta hem segern. Han och Jens Fredricson rider världscuppremiären i Oslo samma helg.

Under Strömsholmshelgen rids även premiäromgångarna av Gothenburg Horse Show Young Rider Cup och Gothenburg Horse Show Morgondagens Vinnare, ungdomarnas kval till Gothenburg Horse Show i april.
– Det är bra att ungdomarna kommer med på sådana här stora tävlingar, att kombinera Grand Prix-klasser med ungdomskval ger möjligheter för goda sportsliga resultat och det är mycket lärorikt för yngre lovande ryttare att se bra ridning, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.

Arrangörens hemsida: http://www.stromsholm.com/
Start- och resultatlistor publiceras på: http://online.equipe.com/
Volkswagen Grand Prix söndag 14 oktober 15:00 – webb-TV från Grand Prix-klassen http://vwgrandprix.se/
Volkswagen Grand Prix på twitter https://twitter.com/vwgrandprix med #vwgrandprix.

Caroline Lundström, Volkswagen Grand Prix, 0709-78 49 01, caroline@lundstromdesign.se
Linda Kjellberg, pressansvarig Strömsholm, 0220-451 15, linda.kjellberg@stromsholm.com
Mathias Bewersdorff, tävlingsledare, Ridskolan Strömsholm AB, 070-930 83 74, mathias.bewersdorff@stromsholm.com
Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Group Sverige AB, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se