Ridsport - Nyhetsbrev från Svenska Ridsportförbundet vecka 1 7 2006

Kontaktpersoner - Informationsavdelningen Lotta Amnestål (informationschef) 0220-456 35, 070- 979 56 35 Annika Elg 0220- 456 31, 070- 979 56 31, Annica Feltendal 0220- 456 06, 070- 979 56 06, Linda Claesson 0220-456 30 Innehåll FEI World Cup Jumping Final i Kuala Lumpur, 26- 30 april En handfull svenskar startar Badminton, världens svåraste fälttävlan Häst&Ryttare nominerad till Guldbladet ATG ridsportallsvenskan, Elit omgång två och tre, 29- 30 april Ridklubben Udden, Rockneby, nationell fälttävlan, 30 april- 1 maj Lilla Carlstad Horse Show 2006, 29 april- 1 maj FEI World Cup Jumping Final, Kuala Lumpur, Malaysia 26-30 april Svenska ryttare: Rolf-Göran Bengtsson/Mac Kinley, se separat nyhetsbrev En handfull svenskar startar Badminton, världens svåraste fälttävlan, 4- 7 maj Presskontakt: Julian Seaman +44 207 385 05 91 Julianseaman@gastein.fsnet.co.uk Hemsida: http://www.badminton-horse.co.uk/ För första gången avgörs världens svåraste fälttävlan, Badminton utanför Bath i England, utan steeplechase och distanser. Ryttare från tretton länder är anmälda däribland en handfull svenskar, det vill säga fem; Linda Algotsson, Viktoria Carlerbäck, Tobias Grönberg, Johan Lundin och Dag Albert. Viktoria Carlerbäck, som varit stationerad utanför Oxford i England sedan 1 mars, startar två hästar, Ballys Geronimo och Onyx. - Jag har haft de bästa förutsättningar här i England under våren. Jag har fått hjälp med min dressyr, främst av Annica Westerberg men också av Kyra Kyrklund., berättar Viktoria. - Mitt mål med Badminton är felfri terräng, jag vet vad det innebär, mina hästar är inga sprinters däremot har vi mycket rutin tillsammans. Ballys Geronimo är min första häst och jag hoppas kunna rida honom i VM i Aachen i augusti, men det känns långt borta just nu, avlutar Viktoria. Terrängdagen, som är på lördagen, brukar locka över 250 000 besökare, ett av världens största evenemang. Till favoriterna hör William Fox Pitt med Tamarillo och förra årets segrare Pippa Funnell, båda från England. Bästa svenska Badmintonresultat har Göran Breisner, som var trea 1980. Förra året red Magnus Gällerdal och Keymaster in på 13e plats. Häst&Ryttare nominerad till Guldbladet Svenska Ridsportförbundets medlemstidning har blivit nominerad i klassen Årets nykomling i kundtidningstävlingen Guldbladet. Tävlingen anordnas av Sveriges Uppdragspublicister. Priserna delas ut på Guldbladsdagen den 16 maj på Gröna Lund i Stockholm. Juryn består av ordförande Mattias Hansson, Magasinet Skåne, Bo Hedin, Svenska Dagbladet, Eva Jais, Ordfront, Naomi Seid, Titeldata och Olle Söderberg, Rewir. Nominerade tidningar i klassen Årets Nykomling Häst & Ryttare, Svenska Ridsportförbundet, Forma Publishing Group Kreativa Rum, Akademiska Hus, Tidningskompaniet Magasin Mer, Föreningssparbanken, OTW Publishing Seasons, SAS EuroBonus, Media Alliance Strike, SBHF Svenska Bowlingförbundet, Åkesson & Curry Läs mer på Sveriges Uppdragspublicisters hemsida http://www.marknadstidningsakademin.se/default.asp?Mnu=guld ATG ridsportallsvenskan, Elit omgång två och tre, 29- 30 april, se separat nyhetsbrev Tävlingsplatser omgång två och tre: Fjälkestads Ridklubb, http://www.fjrk.nu/ Västerviksortens Ryttarförening, http://www.vorf.dk/ Kungsbacka Ridklubb, http://www.kungsbackaridklubb.nu/ Västerås Ryttarsällskap, http://www.vrs.se/ Norra, 21-23/4 Gävle RS 9-11/6 Sundsvalls RK Ställningen efter första omgången: http://www2.ridsport.se/t3.aspx?p=288520 Ridklubben Udden, Rockneby, nationell fälttävlan, 30 april- 1 maj Presskontakt: Gunilla Pettersson 0705- 151335 Hemsida: http://www.ridklubbenudden.com/ 200 ryttare anmälda till Ridklubben Uddens fälttävlan 2 mil norr om Kalmar I startfältet återfinns flera av toppryttarna i fälttävlan. Hemmahoppen Sara Algotsson och Angelica Egfors startar. Ryttare från Finland och Danmark är också anmälda. Tidsprogram: Söndag 30 april 08.00 Dressyrprov och banhoppningsprov, Lätt ponny och debutant klass 13.00 terrängprov Lätt klass ponny och debutant 19.00 Valborgsmässofirande Måndag 1 maj 08.00 Dressyr och banhoppningsprov nationell en och två stjärnig klass 13.00 terrängprov 17.00 Prisutdelning Lilla Carlstad Horse Show 2006, 29 april- 1 maj Hopptävling för morgondagens stjärnor med hinderhöjder upp 1,30m, med flera lokala stjärnor i startfältet. Presskontakt: Lotta Strömbäck 070-34 00 757 Hemsida: www.krk.se Information till media Ni missar väl inte vår speciella Mediasida på www.ridsport.se. Gå in på hemsidan och klicka på länken Media i vänsterkanten. Här hittar du våra nyhetsbrev, ackrediteringar, TV-tider och annan aktuell information. I Mediaguiden finns aktuella ryttarbiografier, mästerskapsresultat genom tiderna och annan nyttig information. (Lösen till Nyhetsbreven: användarnamn: media, lösenord: press) WEG 2006 - Ryttar-VM i Aachen, Tyskland 20 augusti - 3 september På www.ridsport.se finns nu en VM-sida med information, tidsprogram, rapporter från uppladdning och så småningom aktuella ryttare till WEG 2006. http://www2.ridsport.se/tvm.aspx?p=287165 Kalendarium vecka 17 och 18 med datum, tävlingsplatser, ryttare och hemsidor Internationella tävlingar vecka 17 26- 30 april, Kuala Lumpur, Malaysia, FEI Världscupfinal hoppning, CSI-W final http://www.klworldcupfinal.com/ Svenska ryttare: Rolf-Göran Bengtsson, Grand Prix-serie: Helena Gabrielsson 27 april- 1 maj Hagen Tyskland CDI***, CDIY, internationell dressyr, http://www.psi-events.de/ Svenska ryttare: Tinne Vilhelmson, Per Sandgaard, Madeleine Lorichs, Angelica Byström 28 april- 1 maj, Fontainebleau, Frankrike CSI**, CSIJ, internationell hoppning, http://www.jump-results.com/OPEN/jbseniors06.htm Svenska ryttare: Malin Baryard- Johnsson, Maria Gretzer, Svante Johansson, Royne Zetterman, Lina Sjögren, Aurore Leuhusen, Evelyn Sander 29 april- 1 maj Maubeuge CSI***, Frankrike, internationell hoppning, Svenska ryttare: Helena Lundbäck Internationella tävlingar vecka 18 4- 7 maj La Baule, Frankrike CSI*****, internationell hoppning, Samsung Super League http://www.labaule-cheval.com Svenska ryttare: Malin Baryard- Johnsson, Maria Gretzer, Svante Johansson, Royne Zetterman, Lina Sjögren 4- 7 maj Lamprechtshausen, Tyskland CSI***, internationell hoppning, Svenska ryttare: Lotta Schultz 5- 9 maj Mannheim, Tyskland CSN, internationell hoppning, Svenska ryttare: Rolf Göran Bengtsson 4- 7 maj Badminton, England CCI****, internationell fälttävlan, http://www.badminton-horse.co.uk/ Svenska ryttare: Dag Albert, Linda Algotsson, Viktoria Carlerbäck, Johan Lundin, Tobias Grönberg Nationella tävlingar vecka 17 och 18 29 april- 1 maj Västerås Ryttarsällskap, nationell hoppning, ATG Ridsportallsvenskan, www.vrs.se 30 april- 1 maj Ridklubben Udden, nationell fälttävlan, www.ridklubbenudden.com 29 april Åsbo Ryttarförening, nationell körning, http://www.horsedriving.nu/sks/sks060610.htm 29 april Osbyortens Ryttarförening, nationell hoppning för ponny, www.osbyrf.com 4- 7 maj Högbo Ridklubb, nationell hoppning, http://www.hrk.nu/ 5- 7 maj Stävie Ryttarspel, nationell hoppning, www.stavie.com 5- 7 maj Dagstorpsortens Ryttarförening, nationell dressyr, www.dagstorp.nu 6- 7 maj Falbygdens Hästsportförening, SM för ryttare med funktionshinder, http://www.falbygdenshf.se/ 6- 7 maj Hammarö Ryttarförening, nationell dressyr för ponny, www.hammarorf.nu