Ridsport - nyhetsbrev vecka 31

Ridsport - nyhetsbrev vecka 31

OS fortsätter med dressyr och hoppning
Vilken smakstart på OS för svensk ridsport. Silver-Sara Algotsson Ostholt sprider glans över svenska truppen. Hon har fått genomslag i alla ridsportnationer. Tyskland och Irland hyllar henne som om hon red för dessa nationer.
Dags för dressyr och hoppning och nya friska medaljchanser.
Dressyren börjar med Grand Prix, som är första delen av lagtävlingen. I svenska laget rider Minna Telde/Santana, Tinne Vilhelmson Silfvén/Don Auriello och Patrik Kittel/Scandic.
Alla svenska hästarna var hur fräscha som helst vid veterinärinspektionen.
- Stämningen i laget är verkligen på topp. Så nu är det bara att ge allt, säger förbundskapten Bo Jenå, som lutar sig mot ryttare som har flera OS-starter i ryggen.
De sju främsta lagen fortsätter lagtävlingen med Grand Prix Special på tisdag.
Från Grand Prix Special fortsätter de 18 främsta till final i Grand Prix Kür, fritt program till musik. Den rids på torsdag. Sverige hoppas på tre ryttare i finalen.
Hopphästarna har också anlänt. Första tävlingsdag är lördag, med första individuella hoppningen.
Söndag och måndag rids nationshoppningen med en omgång per dag. I svenska laget Rolf-Göran Bengtsson/Casall, Lisen Bratt Fredricson/Matrix, Jens Fredricson/Lunatic och Henrik von Eckermann/Allerdings.
- Vi räknar med att prestera flera felfria rundor. Men det är många bra lag, säger hoppningens förbundskapten Sylve Söderstrand.
Tidsprogram, lokal tid:
Torsdag 2 augusti: 11.00-15.30 Dressyr Grand Prix, 17.00 hopphästarnas veterinärinspektion
Fredag 3 augusti 11.00-15.30 Dressyr Grand Prix, 16.55-19.25 , hoppning uppvärmning
Lördag 4 augusti 10.30-14.05 Hoppning omgång 1, individuellt
Söndag 5 augusti, 11.00-14.15 Hoppning lag omgång 1
Måndag 6 augusti 14.00-16-45 Hoppning lag omgång 2, medaljutdelning
Tisdag 7 augusti 10.00-16.25 Grand Prix Special, lag dressyr
Onsdag 8 augusti 12.00-13.30 Hoppning individuell final, omgång 1, 14.45-16.05 Hoppning individuell final omgång 2
Torsdag 9 augusti: 12.30 –16.00 Dressyr final, 18 ryttare, Grand Prix Kür.
Presskontakt : informationschef Lotta Amnestål, +44 7435017770

Malmö nästa för Silver-Sara
Fälttävlan under OS är över men redan nästa vecka finns många av toppnamnen med under Malmö City Horse Show. OS-silvermedaljören Sara Algotsson Ostholt är anmäld till världscupen i fälttävlan i Malmö. Många andra svenska toppnamn är också anmälda och även flera tyska toppryttare finns med.
9-12 augusti Malmö City Horse Show med EM i fälttävlan för young rider
Presskontakt: Malin Fredriksson, 0702-92 46 79

Fyra dressyr-SM i augusti
Fyra SM i dressyr avgörs under augusti månad. Först ut är juniorerna och ungdomsryttarna. De rider om medaljer 3-5 augusti hos Kågeröds Lantliga Ryttarförening.
3-5 augusti SM i dressyr young rider/junior Kågeröds Lantliga Ryttarförening
Presskontakt: Anna-Karin Lindgren 0706 707 797, Charlotte Persson 0733- 420 442

Malin och Pether dömer stilen
I stället för OS - Malin Baryard-Johnsson tillsammans med tränaren Pether Markne kommer till Årsta Runsten första helgen i augusti för att agera stildomare vid Ponny-SM i hoppning.
Presskontakt: Malin Fredriksson: 070-659 22 33, tävlingsledare Per Schild, 070-3080488,

Välmeriterade domare på kör-SM
Peter Bonhof är en av de åtta domare som dömer SM i körning 2012. Peter kommer från Holland och har den högsta status som en kördomare kan få. SM i körning 3-5 augusti på Vaggeryds travbana kommer att bli en spännande tävling. Ingenting är klart förrän siste kusk är i mål.
Kontakt: Agneta Gustavsson, pressansvarig, 070-671 30 32, ordbrukarn@telia.com, Gunilla Granberg, tävlingsledare, 0736-74 17 28

Dags för unghäst-VM i dressyr
I veckan drar unghäst-VM i dressyr igång. Mästerskapet hålls i tyska Verden och inleds under torsdagen med kval för de 5-åriga hästarna. Sverige har totalt sju ekipage till start.